2 hypotheken op naam en verhuizen.

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Vanbeen
Berichten: 1
Lid geworden op: do 25 jan, 2018 1:29 pm

2 hypotheken op naam en verhuizen.

Bericht door Vanbeen »

Hallo,

Ik zit een complexe situatie waar ik graag advies voor nodig heb.
Hopelijk hebben jullie een antwoord.

Momenteel heb ik 2 woningen/hypotheken op mijn naam, 1 waar mijn ouders in wonen en 1 waar ik in woon.
Destijds wilde ik de woning op de naam van mijn ouders zetten, maar dat was niet gelukt door hun financiële situatie op papier en is het dus zo gebleven.
Op beide woningen heb ik ruim (2x)50k overwaarde. Ik wil zelf graag verhuizen naar een nieuwbouw woning. Normaliter als ik 1 hypotheek had zou het makkelijk kunnen.
Maar nu ik 2 hypotheken heb vraag ik me af wat ik kan doen in deze situatie. Ik wil de woning van mijn ouders wel behouden en mijn eigen woning verkopen.
Overigens wonen mijn ouders als ruim 20x jaar in de zelfde woning(in 2013 heb ik het gekocht van de woningbouw). Ze betalen maandelijks de hypotheekkosten etcc aan mij.

Alvast bedankt
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: 2 hypotheken op naam en verhuizen.

Bericht door SimpleMind »

Complexe situatie. Dit vraagt in ieder geval een bezoek aan een goede (onafhankelijke) adviseur.
In feite heb je een eigen woning schuld (box 1, dus wel HRA) en een box3 lening (dus geen aftrek) voor het huis van je ouders. Dat beperkt je mogelijkheden nogal.
Hoe heb je de financiering van de woning van je ouders geregeld? Als box3 lening of heb je aangegeven dat het bedoeld was voor je eigen woning?
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: 2 hypotheken op naam en verhuizen.

Bericht door webka »

Je moet in inderdaad even naar een adviseur toe, maar de situatie is niet heel erg complex op basis van deze info.
Ik neem aan dat je op de juiste manier aangifte doet en de lening op de eigen woning in box 1 plaatst en die op het andere pand in box 3.

Waar het in feite op neer komt is dat je een verhuurd beleggingspand hebt in box 3. Dat is voor een bank geen belemmering. Van belang dat er geen sprake van onderwaarde is en dat er sprake is van een huurovereenkomst waaruit blijkt dat de lasten die jij hebt tenministe worden voldaan. Bij voorkeur is de vergeoding van je ouders hoger dan de hypotheeklasten die je hebt (ongeveer 15%).
Op dat moment is geen negatieve impact op de leencapaciteit voor je eien woning.
Jan1985
Berichten: 2
Lid geworden op: di 23 jan, 2018 11:47 am

Re: 2 hypotheken op naam en verhuizen.

Bericht door Jan1985 »

Bedankt, heb deze week een afspraak bij de adviseur.
Destijds heb ik de woning waar mijn ouders in wonen gekocht en toen ik een andere wilde kopen zijn we gestart met beide aanvragen.
1 overdragen naar mijn ouder en voor mijn zelf een nieuwe . Mijn hypotheek was goedgekeurd ivm verkoop woning 1 aan ouders. Maar achteraf was die van mijn ouders niet gelukt.
En zo is het dus gebleven. Waar mijn ouders in wonen valt idd in box 3 krijg geen belasting terug.

Mvg

Jan
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: 2 hypotheken op naam en verhuizen.

Bericht door SimpleMind »

Heb je wel toestemming van de geldverstrekker voor de verhuur van de woning aan je ouders?
Plaats reactie