Hypotheek mogelijk bij koop v├│├│r verkoop?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

DisneyAlba
Berichten: 3
Lid geworden op: do 25 jan, 2018 1:26 pm

Hypotheek mogelijk bij koop v├│├│r verkoop?

Bericht door DisneyAlba »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij hier een helder antwoord op kan geven.

Op dit moment hebben wij een appartement waar nog een hypotheek op zit van zo'n Ôé¼200.000. Wij willen graag doorstromen naar een huis met een waarde van zo'n Ôé¼400.000. Idealiter willen wij ├®├®rst kopen, en daarna pas verkopen (in deze markt staan huizen in onze stad niet lang te koop). Dit zodat we op ons gemak een huis uit kunnen zoeken, zonder tussendoor te moeten verhuizen naar een huurhuis.

Wij hebben voldoende inkomen om een hypotheek op een huis van 4K te betalen, en ons inziens voldoende spaargeld om tijdelijk twee huizen tegelijk te betalen. Echter, een hypotheekadviseur heeft ons verteld dat wat wij willen per definitie niet zou kunnen (ongeacht of wij voldoende spaargeld hebben om de dubbele hypotheek op te vangen). Volgens hem zijn wij gedwongen om ├®├®rst te verkopen alvorens wij kunnen kopen. De reden zou zijn dat wij anders tijdelijk twee hypotheken zouden hebben, waarvan de SOM (2K + 4K) net boven ons maximaal toegestane hypotheekbedrag ligt.

Klopt dit?? Het lijkt mij zo vreemd... Als men altijd kijkt naar de som van de twee hypotheken, zou het gros van de doorstromers gedwongen zijn eerst te verkopen? Toch zie ik vaak in mijn omgeving dat men eerst koopt...

Wie o wie geeft ons het verlossende antwoord?


TL;DR:
Is het mogelijk om tijdelijk twee hypotheken te hebben waarvan het gezamenlijke bedrag hoger ligt dan de maximaal toegestane hypotheek? Situatie eerst huis kopen, alvorens oude huis te verkopen.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheek mogelijk bij koop v├│├│r verkoop?

Bericht door SimpleMind »

Er kunnen vele redenen zijn waarom het lastig is om eerst je nieuwe woning te kopen en dan pas de huidige woning te verkopen. Maar de som van de lening van de beide hypotheken hoeft niet onder de grens te liggen.
Als dat is wat de adviseur aangaf zou ik snel een andere adviseur bezoeken. Maar er kunnen ook andere redenen zijn. Bijvoorbeeld te weinig spaargeld om de dubbele lasten te kunnen dragen (volgens de normen van de geldverstrekkers en niet op basis van eigen inzicht). Ook kan het een combinatie zijn van verschillende aspecten bijvoorbeeld risico op een restschuld, of de onzekerheid van de overwaarde en beperkt spaargeld om dit te compenseren. Hoe dichter je nieuwe lening tegen het maximum aanzit hoe lastiger het zal zijn.....
DisneyAlba
Berichten: 3
Lid geworden op: do 25 jan, 2018 1:26 pm

Re: Hypotheek mogelijk bij koop v├│├│r verkoop?

Bericht door DisneyAlba »

Bedankt voor dit antwoord, @SimpleMind. Fijn om te horen dat de som van de lening van de beide hypotheken niet onder de grens hoeft te liggen.

Wij zullen inderdaad naar een andere adviseur gaan (ter info, dit was De Hypotheker). Deze man heeft niet eens naar ons spaargeld en dergelijke gekeken; hij zei direct dat kopen voor verkopen voor ons per definitie niet mogelijk was, omdat bij de door ons genoemde bedragen het totaal van de twee hypotheken boven ons maximum leenbedrag uit zou komen, en dat kon niet want wet was wet...

Restschuld is bij ons naar verwachting geen issue, en beschikbare eigen middelen ook niet. Heb ik juist vernomen dat de normen van geldverstrekkers veelal zijn dat je genoeg spaargeld moet hebben om de aflossingsbedragen van beide huizen 24 maanden lang cash te voldoen? Wordt hierbij naast spaargeld ook naar waarde van aandelenportefeuilles gekeken, of moeten wij deze eerst liquideren alvorens ze mee kunnen tellen?
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Hypotheek mogelijk bij koop v├│├│r verkoop?

Bericht door webka »

Inderdaad die adviseur snel lozen.

Ten aanzien van je laatste vraag:
Nee,
Het huis dat je koopt past op inkomen dus daarvoor hoef je uiteraard geen dubbele lasten aan te tonen.
Voor je huidige woning moet je dat wel aantonen (Tenzij je nog voldoende leencapaciteit op inkomen over hebt, maar dat is vaak niet het geval). De meeste geldverstrekkers hanteren dan een periode van 1 jaar tegenwoordig. Dus 12 x je huidige hypotheekmaandlast.

Meeste geldverstrekkers kijken wel strenger naar de waarde van de woning indien deze nog niet is verkocht. Vaakt wordt er uitgegaan van 90% van de getaxeerde marktwaarde. Dus stel jouw woning is 200k waard, de hypotheek is nog 180k, dan ziet de bank geen risico dat er bij verkoop een restschuld overblijft. Zou je hypotheek nog 190k zijn, dan wil de bank dat je 10k extra aan spaargeld aantoont. Overigens zijn er ook aanbieders die uitgaan van 100% van de marktwaarde, ook indien de woning niet verkocht is. Dus indien de hypotheek gelijk of lager is aan de waarde van de woning, is er altijd een manier om dat te tackelen.
DisneyAlba
Berichten: 3
Lid geworden op: do 25 jan, 2018 1:26 pm

Re: Hypotheek mogelijk bij koop v├│├│r verkoop?

Bericht door DisneyAlba »

Bedankt webka!
Plaats reactie