Lastige situatie, wat is verstandig?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ineenhuis
Berichten: 2
Lid geworden op: do 18 jan, 2018 12:01 pm

Lastige situatie, wat is verstandig?

Bericht door ineenhuis »

Ik woon met mijn gezin in een koophuis in een gewilde plaats in het midden van het land. We hebben dit huis in 2013 gekocht met eigen geld en een familiebank hypotheek. Inmiddels is de waarde van het huis flink gestegen. In onze straat zijn het afgelopen jaar 6 huizen binnen weken verkocht.

Nu zijn wij aan het kijken om eventueel te verhuizen. We hoeven niet weg, hebben genoeg ruimte maar de tijd is denk ik wel rijp om de vluchten te plukken.Omdat wij nu een familiebank hypotheek hebben en dat waarschijnlijk zo willen houden weet ik weinig van hypotheken bij een bank. De hypotheek die wij nu hebben is ongeveer 50% van de actuele waarde van het huis en we lossen lineair af.

We hebben een leuk huis gezien. We zouden dit huis als volgt financieren.

20% eigen geld, direct beschikbaar
30% verhogen familiebank hypotheek.
25% overwaarde hypotheek en aflossing in huis 1
25% meenemen huidige hypotheek

We zouden dus 55% van de aankoopprijs financieren middels een familiebank hypotheek. Alleen heb je dan bij de overdracht geen overbrugging. We zouden ons eigen huis dan een paar dagen eerder moeten laten opleveren en coulance vragen aan de verkopende partij om dan nog een paar dagen in het huis te blijven? We zouden het liefst kopen onder voorbehoud verkoop eigen huis en niets anders huren aangezien we 2 kinderen onder de 3 hebben en dat niet echt zien zitten. Tips of suggesties?
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Lastige situatie, wat is verstandig?

Bericht door exroosje »

Bij het "meenemen "van de de huidige hypotheek naar je nieuwe huis zal de hypotheekverstrekker toch de hypotheek moeten aanpassen /overzetten.

Dat wordt bekeken als een nieuwe lening en gaat dus alleen als het totale plaatje voor je nieuwe huis en de overgangsperiode duidelijk is aan de bank (incl de componenten die de bank niet financiert.) Je zult dus moeten aantonen dat je eigen geld er is, en dat de familiebank inderdaad een groter bedrag gaat leveren. En ook hoe je de overgangsperiode gaat regelen.

Is het niet eenvoudiger om alles "standaard" te doen (dus de overwaarde inbrengen via een overbruggingskrediet en een hogere hypotheek afsluiten) en pas achteraf de familiebank te verhogen? Bv door een deel van de nieuwe hypotheek variabel te maken zodat je dat elk moment boetevrij kunt aflossen. Of is de familiebank noodzakelijk de zaak financieel rond te krijgen (zoals gezegd komt dat ook boven water als je het totale plaatje moet duidelijk maken aan de hypotheekverstrekker)

Het is in elk geval werk voor een adviseur. En snel ook, anders is dat huis ook weer weg.
ineenhuis
Berichten: 2
Lid geworden op: do 18 jan, 2018 12:01 pm

Re: Lastige situatie, wat is verstandig?

Bericht door ineenhuis »

Dat laatste zou kunnen maar liever niet, je hebt dan toch weer afsluitkosten. Misschien heb ik het niet duidelijk omschreven maar de huidige hypotheek is ook familiebank, er is geen gewone bank bij betrokken.

Eventueel is het nog een optie om ons huis te verkopen en dan een maand te huren van de kopers voor we de overdracht op het nieuwe huis doen of de verkopers vragen of wij het een maand van hen kunnen huren voor de overdracht. Op deze manier kunnen we zonder bank en overbrugging werken als ik het goed begrepen heb.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Lastige situatie, wat is verstandig?

Bericht door SimpleMind »

Als verkoper zou ik niet graag vlak voor de overdracht een maand verhuren (of de sleutel overdragen voor de overdracht).
Dit nog even los van dat de geldverstrekker van de verkoper dit waarschijnlijk ook niet goed vindt...
Je wilt eigenlijk zonder dubbele lasten verhuizen, maar in de praktijk zul je altijd wel wat extra lasten hebben.
Als er in de familiebank geen ruimte is voor de overbrugging zou een korte lening wellicht een optie kunnen zijn. Hiervoor is wel voldoende inkomen nodig (eventueel bij de familie)...

Alternatieven zijn natuurlijk ook mogelijk tijdelijk bij familie (of camping) en spullen in de opslag. Kost wel wat werk maar zonder hoge lasten....
Plaats reactie