Hypotheek loopt af, advies graag

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Ronaldhypotheek
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 10 jan, 2018 5:13 pm

Hypotheek loopt af, advies graag

Bericht door Ronaldhypotheek »

Mijn hypotheek loop af over 4 jaar en dan moet het afgelost zijn. Het gaat om een bedrag van 65.000 euro.
Nu kan ik natuurlijk de hypotheek verlengen met 10 jaar bij de zelfde Hypotheekverstrekker, in dit geval is dit de ING.
Gezien de lage rente zijn er waarschijnlijk betere oplossingen.

Ik had al eerder gebeld met de ING over verandering van mijn hypotheek maar ik zou dan zoveel boette moeten betalen dat dt geen zin had.
Hopelijk kan iemand mij goed adviseren en bij welke onafhankelijke adviseur ik het beste kan zijn.

Alvast mijn dank
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheek loopt af, advies graag

Bericht door SimpleMind »

Je geeft wel heel erg weinig informatie. Het is mij onduidelijk wat nu precies je vraag is. Moet er over 4 jaar iets gebeuren en wil je daar nu op voorsorteren?
En loopt over 4 jaar de hypotheek af of alleen de rentevastperiode?
Verder zou wat meer info (gezinssituatie, rentepercentage, hypotheekvorm, eventueel inkomen etc) helpen om een beter advies te geven.

Voor een goede onafhankelijke adviseur in je buurt kun je het beste kijken naar de beoordelingen op een vergelijkings-site....
Ronaldhypotheek
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 10 jan, 2018 5:13 pm

Re: Hypotheek loopt af, advies graag

Bericht door Ronaldhypotheek »

Dank voor de reactie.

De looptijd van mijn hypotheek loopt af over 4 jaar. Volgens de bank krijg ik dan een nieuwe offerte van bijvoorbeeld 10 jaar.
Mijn rest schuld bedraagt 65000 euro.
Hypotheek staat op mijn naam.
Volgens de ING kan ik ook de rente nu afkopen zodat ik een nieuwe hypotheek kan afsluiten.
Soort hypotheek is een leven hypotheek.
Rente 6,1%
Leeftijd 57 jaar.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheek loopt af, advies graag

Bericht door SimpleMind »

Beste Ronald,

Het is mij nog steeds niet helemaal helder hoe je huidige hypotheek in elkaar zit.
Je geeft aan dat het een levenhypotheek is. Hoe weet je dat de restschuld over 4 jaar 65.000 is? Of is dat de huidige stand?

Even wat vragen om het helder te krijgen:
  • Wanneer is de hypotheek afgesloten?
  • Hoe hoog was de hypotheek toen?
  • Hoe hoog is de hyptheek nu?
  • Hoe is de levenhypotheek opgezet? Belegging of kapitaalverzekering?
  • Indien belegging: Is het een woekerpolis en heb je recht op herstel(advies)?
  • Wat is de huidige waarde van de spaarpot/beleggingen?
  • Hoeveel premie betaal je voor de spaarpot/beleggingen?
Ronaldhypotheek
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 10 jan, 2018 5:13 pm

Re: Hypotheek loopt af, advies graag

Bericht door Ronaldhypotheek »

SimpleMind schreef:Beste Ronald,

Het is mij nog steeds niet helemaal helder hoe je huidige hypotheek in elkaar zit.
Je geeft aan dat het een levenhypotheek is. Hoe weet je dat de restschuld over 4 jaar 65.000 is? Of is dat de huidige stand?

Even wat vragen om het helder te krijgen:
  • Wanneer is de hypotheek afgesloten?
  • Hoe hoog was de hypotheek toen?
  • Hoe hoog is de hyptheek nu?
  • Hoe is de levenhypotheek opgezet? Belegging of kapitaalverzekering?
  • Indien belegging: Is het een woekerpolis en heb je recht op herstel(advies)?
  • Wat is de huidige waarde van de spaarpot/beleggingen?
  • Hoeveel premie betaal je voor de spaarpot/beleggingen?
Dank voor de reactie.
Herstel, het betreft een Aflossingsvrije Hypotheek
zie hieronder de details

Oorspronkelijke hypotheekschuld Ôé¼ 93.024,94
Actuele hypotheekschuld Ôé¼ 64.999,94
Afgelost bedrag Ôé¼ 28.025,00
Ingangsdatum 01-10-1997
Einddatum 01-10-2022

Rentevaste periode 10 jaar (tot 01-05-2021)
Rentepercentage 5,95 %

Was inderdaad een woekerpolis, ik heb daar weinig van terug gekregen.

hopelijk is dit voldoende
Vriendelijke dank
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheek loopt af, advies graag

Bericht door SimpleMind »

Ok. Nu begint het duidelijk te worden.
De rente tot 2021 staat vast. Je kunt deze door laten lopen of afkopen. Rentemiddeling zal gezien de nog korte looptijd na 2021 niet veel bieden.
Je kunt een concreet voorstel aanvragen om de rente af te kopen en met een nieuwe lage rente verder te gaan. Als je de boete kunt betalen zal het waarschijnlijk wel voordeliger zijn dan deze hoge rente tot 2021 vast te laten staan. Boete valt misschien nog wel mee, omdat de oorspronkelijke hypotheek wat hoger was en er rekening moet worden gehouden met mogelijkheid van extra aflossen.

Het alternatief is gewoon door laten lopen zoals het nu is (of eventueel langzaam wat aflossen).Als je plannen hebt om tussen nu en 2021 te verhuizen moet je uiteraard niet afkopen. Dan verdien je de kosten niet terug..

De hypotheek loopt tot 2022. Uiterlijk 2022 zul je dan een nieuwe hypotheek moeten afsluiten (of de lening moeten afsluiten). Dat hoeft geen probleem te zijn gezien de lage hypotheek, maar er zal wel naar dan ook naar je pensioeninkomen worden gekeken. Tot 2031 kun je nog gebruik maken van renteaftrek, hoewel dat (bij een nieuwe lagere rente) gezien de lage hypotheek niet heel veel zal zijn.
Je hypotheek is overigens relatief laag. Dit maakt het afsluiten van een nieuwe hypotheek in 2022 relatief duur ten op zichte van de openstaande schuld....
Ronaldhypotheek
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 10 jan, 2018 5:13 pm

Re: Hypotheek loopt af, advies graag

Bericht door Ronaldhypotheek »

[quote="SimpleMindJe hypotheek is overigens relatief laag. Dit maakt het afsluiten van een nieuwe hypotheek in 2022 relatief duur ten op zichte van de openstaande schuld....[/quote]

Hartelijk dank voor de informatie.

Bedoel je met bovenstaande - omdat de hypotheek laag is kost een nieuwe af te sluiten hypotheek in 2022 duur. Als ik de hypotheek nu niet afkoop dan is het afsluiten van een nieuwe hypotheek in 2022 toch het enige alternatief?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheek loopt af, advies graag

Bericht door SimpleMind »

Wat ik hiermee bedoel is dat de kosten voor een advies en afsluiten van een hypotheek niet (meer) afhangen van de hoogte van de lening maar van de uren die de adviseur nodig heeft.
Of je een hypotheek afsluit voor 65.000 of 300.000 maakt daarbij niet heel veel uit. Het werkt is ongeveer hetzelfde. Daarmee zijn de kosten bij 65k voor afsluiten relatief hoog ten opzichte van het te lenen bedrag van 65k.
Hier kun je niet direct onderuit, het zijn kosten die je moet maken als je een hypotheek oversluit. Maar het is in verhouding tot de lening best een hoog bedrag....

Overigens staat die even los van de rente nu afkopen. De looptijd verandert daar niet mee. Je zult dus toch een keer moeten oversluiten...
Ronaldhypotheek
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 10 jan, 2018 5:13 pm

Re: Hypotheek loopt af, advies graag

Bericht door Ronaldhypotheek »

SimpleMind schreef:Wat ik hiermee bedoel is dat de kosten voor een advies en afsluiten van een hypotheek niet (meer) afhangen van de hoogte van de lening maar van de uren die de adviseur nodig heeft.
Of je een hypotheek afsluit voor 65.000 of 300.000 maakt daarbij niet heel veel uit. Het werkt is ongeveer hetzelfde. Daarmee zijn de kosten bij 65k voor afsluiten relatief hoog ten opzichte van het te lenen bedrag van 65k.
Hier kun je niet direct onderuit, het zijn kosten die je moet maken als je een hypotheek oversluit. Maar het is in verhouding tot de lening best een hoog bedrag....

Overigens staat die even los van de rente nu afkopen. De looptijd verandert daar niet mee. Je zult dus toch een keer moeten oversluiten...
Bedankt hiervoor

Wat zou jou advies zijn in deze?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheek loopt af, advies graag

Bericht door SimpleMind »

Er is zonder veel meer informatie niet een goed advies te geven. Het hangt erg af van je huidige en toekomstige situatie.
Er spelen hierbij heel veel zaken een rol. Huidige inkomen, verwachtingen en wensen voor de toekomst.
Kinderen die studeren, huizen gaan kopen of zelf kinderen krijgen, etc.
Over ongeveer 10 jaar gaat je AOW in. Veel hangt ook af van je opgebouwde pensioen en plannen van dat moment.
Je kunt dit denk ik het beste met een financieel planner bespreken.

Voor je hypoteek op korte termijn kun je eventueel een offerte opvragen voor afkoop van de rente. Dan kun je altijd nog zien of je dat interessant vindt....
Plaats reactie