Hypotheek nieuwbouwwoning bij overdracht grond

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

gb1974
Berichten: 5
Lid geworden op: di 09 jan, 2018 10:18 pm

Hypotheek nieuwbouwwoning bij overdracht grond

Bericht door gb1974 »

Ik ga dus waarschijnlijk een nieuwbouwwoning kopen.
Ik heb reeds een berekening laten maken door een hypotheekverstrekker en deze geeft in zijn overzicht de maandlasten per maand per jaar aan (totaal voor de volledige 30 jaar).
Volgens mij betaal je toch bij overdracht grond alleen de rente over de grond en pas het totale maandbedrag bij oplevering? Bedrag wordt steeds hoger naarmate er meer geld uit het bouwdepot gehaald wordt toch?
Of betaal ik vanaf de overdracht het totale aangegeven maandbedrag?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheek nieuwbouwwoning bij overdracht grond

Bericht door M_1 »

Je betaalt inderdaad stukje bij beetje steeds meer hypotheek, naarmate de bouw vordert. Maar de grond is vaak wel een hoge post en de eerste termijnen (als de bouw eenmaal begonnen is) gaan ook vaak behoorlijk snel. Uitgaan van de volledige lening van begin af aan is wel een veilige en makkelijke manier, dan kan het alleen maar meevallen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheek nieuwbouwwoning bij overdracht grond

Bericht door M_1 »

Dat laatste hangt wel af van de geldverstrekker. Sommige geldverstrekkers brengen alleen rente in rekening over het deel van het bouwdepot dat al gebruikt is. Dan heb je dus lagere lasten als je nog niet het hele depot hebt gebruikt.
Atlantis-95
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 23 dec, 2011 1:56 pm

Re: Hypotheek nieuwbouwwoning bij overdracht grond

Bericht door Atlantis-95 »

Het is gangbaar om 4% van dat geen de woning kost te reserveren als rente bouwdepot. Als je 6% neemt zit je in ieder geval veilig. Omdat je niet meer dan 100% mag lenen van de waarde woning zul je de die 6% zelf moeten financieren.
Plaats reactie