Eigen geld bij nieuwbouw woning in hypotheek?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

gb1974
Berichten: 5
Lid geworden op: di 09 jan, 2018 10:18 pm

Eigen geld bij nieuwbouw woning in hypotheek?

Bericht door gb1974 »

Ik ga een nieuwbouwhuis kopen.
Nu kan ik niet het volledige bedrag aan hypotheek opnemen, maar moet er een redelijk deel eigen geld in stoppen.
Het is ongeveer als onderstaand voorbeeld:
Huis: 325.000 euro
Opties: 30.000 euro

Hypotheek van bank: Max. 250.000 euro. Rest eigen geld.

Ik zit er aan te denken om de opties buiten de hypotheek te laten en deze direct af te rekenen met de bouwer.
Is dit verstandig en heb ik hier nadelen of voordelen van?
Mij lijkt op het eerste oog dat een lagere hypotheek ook lagere maandlasten geeft of zie ik een fiscaal voordeel over het hoofd zodat ik beter 355.000 euro hypotheek kan nemen?

Ik verwacht de aankomende 5 - 10 jaar ongeveer 4000 - 5000 euro per jaar extra te kunnen aflossen bovenop de vaste maandlasten.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Eigen geld bij nieuwbouw woning in hypotheek?

Bericht door M_1 »

Als je maximaal 250.000 kunt lenen, dan kun je toch geen hypotheek van 355.000 nemen?
gb1974
Berichten: 5
Lid geworden op: di 09 jan, 2018 10:18 pm

Re: Eigen geld bij nieuwbouw woning in hypotheek?

Bericht door gb1974 »

250.000 euro kun je lenen. Rest is eigen geld.
Maar dit moet bij hypotheek in aangezien de bank zekerheid wil dat je de woning kunt kopen. Dus 325.000 euro is kale woning. Daar bovenop komen nog een aantal opties die je kiest.
Maar bedoel eigenlijk of het beter is om alle extra opties rechtstreeks te betalen of bij hypotheek in te stoppen als dat nog kan. Dus hypotheek hoger (lening en eigen geld).
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Eigen geld bij nieuwbouw woning in hypotheek?

Bericht door M_1 »

Ah, het is mij helder. Je vraag is of je bij de bouwkosten voor de hypotheek deze opties wel of niet moet meenemen.

Voor je maandlasten en renteaftrek maakt dat helemaal niets uit. Daarvoor wordt namelijk gekeken naar de hoogte van de lening.

Als het gaat om de opties bij de bouw zelf, dus die de aannemer direct bij de bouw al uitvoert, dan zul je die wel moeten meenemen, omdat die ook in de koop-aanneemovereenkomst vermeld zijn en de koopsom van de woning daarmee wordt verhoogd. Voor andere zaken geldt dat niet, bijvoorbeeld voor vloeren of een later geplaatste keuken/badkamer.

Wat handig of gunstig is, hangt ook af van de soort hypotheek die je neemt en bij welke geldverstrekker. De rente kan lager zijn als de verhouding tussen lening en woningwaarde lager is. Dan kan het dus handig zijn om de bouwkosten voor de hypotheek zo hoog mogelijk te maken. Maar de grens voor een lagere rente ligt bij de m meeste geldverstrekkers nog een flink stuk lager.

Nadelen van het meenemen van extra kosten in de totale kosten zijn in de eerste plaats dat je vaak eerst het eigen geld moet gebruiken voordat je de lening mag aanspreken en je zult de opgegeven kosten ook werkelijk moeten maken, anders wordt de uiteindelijke hypotheek lager. Als je bijvoorbeeld in de hypotheekaanvraag aangeeft dat je keuken 15.000 gaat kosten, dan wordt van die lening van 250.000 15.000 gereserveerd voor de keuken. Blijkt dat je alsnog een keuken van 5.000 koopt, dan wordt de uiteindelijke lening dus 10.000 lager. Je kunt bij eventuele tegenvallers zo dus lastiger budget vrij maken door op andere posten te bezuinigen. Air je dit buiten de aanvraag houdt, dan kun je makkelijker 'schuiven'; bijvoorbeeld een iets goedkopere keuken als de vloer duurder uit blijkt te pakken.
Plaats reactie