Anderhuis kopen, doorzetten met spaarhypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

markm
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 jun, 2017 7:50 am

Anderhuis kopen, doorzetten met spaarhypotheek

Bericht door markm »

Hallo,
Ik heb op dit moment een spaarhypotheek thv ong. 200.000
als het goed is mag ik ieder jaar een 1 maal een extra storting doen in het spaar gedeelte en 1 maal per jaar een aflossing doen op het hypotheekbedrag tot max 20% van de hypotheeksom. Klopt dit verhaal?

mijn verdere vraag is, stel ik koop een andere woning die ca. 300.000 eur zou moeten kosten, kan ik dan doorgaan met dezelfde spaarhypotheek ? dus verhogen? Ook al heb ik meerdere keren een extra storting of aflossing gedaan?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Anderhuis kopen, doorzetten met spaarhypotheek

Bericht door SimpleMind »

Beste Mark,

Laat je goed voorlichten door een adviseur. Zoals aangegeven in een eerder topic is het verstandig juist wat geld achter de hand te houden als je een ander huis wilt kopen....

Je hypotheek loopt nu bij de Rabobank dus die 20% klopt waarschijnlijk wel... maar extra storten is veel beperkter door fiscale regels.
Verhogen van een spaarhypotheek kan al een aantal jaren niet meer. Je zult het meerdere annuitair moeten aflossen.

Maar wat is er gebeurd tijdens het gesprek met de Rabobank? De huidige 191k is voor jou alleen al te hoog op basis van de huidige vrijstellingen. (Of is die 191k deels aflossingsvrij?)
Wees verstandig en bezoek een (liefst onafhankelijke) adviseur om je te helpen in je keuzes... kost misschien wat geld maar zorgt voor minder ellende in de toekomst.
markm
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 jun, 2017 7:50 am

Re: Anderhuis kopen, doorzetten met spaarhypotheek

Bericht door markm »

De rabo is met een voorstel gekomen om van de 191.000 een stukje anuiteit in te gaan zetten.
Echter vind ik dit geen meerwaarde hebben aangezien ik gewoon gok op het verhogen van de fiscale vrijstelling in de toekomst, je ziet toch een stijgende lijn hierin. Tevens is de bedoeling om toch de hypotheek op beide namen te zetten. Dus dan zijn we er ook van af.
Plaats reactie