Oude huis afbetalen(eigen geld), bs-hypotheek overzetten

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

blaataap
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 05 jan, 2018 11:53 pm

Oude huis afbetalen(eigen geld), bs-hypotheek overzetten

Bericht door blaataap »

Ik heb een aantal maanden geleden een nieuwbouwhuis gekocht, met een bankspaarhypotheek van 100 en een annuiteitenhypotheek van 200. Op mijn oude huis zit een bankspaarhypotheek van 100, ook met de spaarpot (de fancy naam ken ik om eerlijk te zijn niet, maar hopelijk begrijpt men wat er bedoeld wordt ;-)) eraan gekoppeld. Op dit moment zit er ongeveer 30k in die spaarpot, maar dat lijkt me niet heel relevant aangezien dat sowieso over moet naar de nieuwe hypotheek. Het huis is ondertussen gereed en sinds kort bewoond, en ik heb voldoende geld op mijn bankrekening staan om die 100 in 1x af te lossen en ik zit erover te denken mijn oude huis te gaan verhuren of te gebruiken als kantoor.

Is het dan gewoon voldoende om die oude hyoptheek in 1x af te lossen (toevallig zit ik vlakbij het einde van mijn rentevaste periode dus ik mag onbeperkt aflossen) en vervolgens naar de bank bellen of ze mijn spaarpot willen overzetten naar mijn nieuwe bankspaarhypotheek? Of zie ik iets over het hoofd en is dit zeer lastig en echt adviseurswerk?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Oude huis afbetalen(eigen geld), bs-hypotheek overzetten

Bericht door SimpleMind »

Bij welke adviseur ben je geweest om die "nieuwe" bankspaarhypotheek af te sluiten... die zal je hier vast mee kunnen helpen. Hij/Zij heeft als het goed is dit in het plaatje meegenomen.

Zie je verder nog wat over het hoofd? Mogelijk wel, namelijk de eventuele overwaarde van je oude huis... Hoe is dit meegenomen in de nieuwe lening (overbruggingskrediet) of is er geen overwaarde?
Tenzij je oude huis te koop staat (en niet wordt verhuurd!) zal de overwaarde in de nieuwe hypotheek (of woning) gestopt moeten worden. Anders heb je (deels) een box 3 lening waarover je geen hypotheekrenteaftrek hebt.....
Plaats reactie