Spaarhypotheek bij scheiding

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Trajanus
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 03 jan, 2018 8:50 pm

Spaarhypotheek bij scheiding

Bericht door Trajanus »

In 2007 hebben wij een Spaarhypotheek met NHG afgesloten bij de Rabo van 256.000 tegen 5% 20 jaar vast. 141.500 als niet aflossingsvrij. Dat was toen een mooie deal maar de crisis besloot al snel anders.
De woning is max 220.000 waard en er is tot op heden 29.000 gespaard.

Nu hebben we besloten uit elkaar te gaan. Mijn vrouw gaat huren en ik wil graag de woning houden alleen zijn hogere maandlasten niet op te brengen, liever zelfs lagere. Ik ben de enige van ons beiden die hypotheekrente aftrek heeft.

Ik heb over een paar dagen een eerste gesprek met de bank en ben nu mijn opties aan het afwegen. Wat zou mijn beste optie zijn ?

Alvast dank voor jullie reacties en meer info wil ik altijd geven.
Trajanus
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 03 jan, 2018 8:50 pm

Re: Spaarhypotheek bij scheiding

Bericht door Trajanus »

Iemand een korte tip ?
Trajanus
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 03 jan, 2018 8:50 pm

Re: Spaarhypotheek bij scheiding

Bericht door Trajanus »

Bedankt voor je reactie tukker ! Volgens mij staat alles erin behalve mijn inkomen. Dat is ongeveer 4500 bruto per maand excl vakantiegeld.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Spaarhypotheek bij scheiding

Bericht door SimpleMind »

Wat Tukker bedoeld is dat er in jullie situatie niet ├®├®n standaard antwoord is. Er zijn erg veel factoren die een rol spelen.
En je bent in jullie geval denk ik ook redelijk afhankelijk van de medewerking van de bank (met de huidige onderwaarde en nog 10 jaar rentevast tegen 5%).

Jullie gaan uit elkaar. Daarbij is het ook belangrijk wat er in het scheidingsconvenant staat of zal staan.. (je spreekt overscheiding dus ik ga er even van uit dat jullie zijn getrouwd, anders samenlevingsovereenkomst?)
Je geeft aan dat alleen jij renteaftrek hebt? Dan is er straks waarschijnlijk ook sprake van alimentatie? Dat maakt de situatie wat lastiger..(misschien wel onhaalbaar).

Verder is het belangrijk om te weten of er spaargeld is.. Het huis heeft onderwaarde en die zal in de onderverdeling verrekend moeten worden. Als er geen spaargeld is kan de spaarpot hier deels helpen, maar dat lijkt nog niet voldoende. Ook kan het een rol spelen dat jullie hypotheek nu onder de NHG regeling valt.

Verder zal de hypotheek, ls het allemaal haalbaar is, aangepast moeten worden. Je zult tenminste een deel van de hypotheek annuitair moeten gaan aflossen. Hoeveel is afhankelijk van de overige antwoorden.
En dat zal in eerste instantie de lasten niet direct verlagen (maar wellicht kan het totale plaatje ongeveer gelijk blijven bij afkoop van de spaarpot)...

Kortom bezoek eerst je bank en wees voorbereid op heel veel vragen.... probeer je in ieder geval voor te bereiden zodat je antwoord hebt op de regeling die jullie onderling (gaan) treffen...
Plaats reactie