Rentevaste periode eindigt, andere hypotheekverstrekker?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

tiemezz
Berichten: 2
Lid geworden op: do 28 dec, 2017 7:13 pm

Rentevaste periode eindigt, andere hypotheekverstrekker?

Bericht door tiemezz »

Beste mensen,

ik ben er nooit zo mee bezig maar kreeg een brief van onze hypotheekverstrekker met de mededeling dat onze rentevaste periode afloopt binnenkort, nu moet ik wel... Ze komen met een nieuw voorstel van 3% rente voor 10 jaar vast. Na wat googelen blijkt dat toch hoger te liggen dan vergelijkbare rentetarieven voor identieke looptijd.
Nou is het niet zo'n probleem om bij een andere bank een afspraak te maken en eventueel de hypotheek over te sluiten, maar ik zit met een vraag.
Wij zouden graag binnen een jaar (90% kans) willen verhuizen, de kans dat dit gebeurt net na het einde van de rentevasteperiode lijkt me zeer groot.
Is het verstandig om nu een andere hypotheekverstrekker te kiezen (met bijkomende kosten maar lagere rente) om dan vervolgens bij het verhuizen wederom de hypotheek te moeten oversluiten? Of is het zinvoller bij de huidige hypotheekverstrekker een 1 jaar rentevaste periode te kiezen en dan bij het oversluiten naar een andere verstrekker te vertrekken? Wellicht is er nog een 3e optie die ik niet ken, maar alle informatie is welkom!
Alvast dank en groet,


Tieme
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Rentevaste periode eindigt, andere hypotheekverstrekker?

Bericht door M_1 »

Het lijkt mij dan logisch om de rente een jaar vast te zetten en pas over een andere hypotheek na te denken als de beslissing over een eventuele verhuizing genomen is. Een nieuwe hypotheek kost een hoop geld, wat je vaak niet in een jaar terugverdient.
tiemezz
Berichten: 2
Lid geworden op: do 28 dec, 2017 7:13 pm

Re: Rentevaste periode eindigt, andere hypotheekverstrekker?

Bericht door tiemezz »

Bedankt voor je reactie. Het lijkt me idd logisch om dit te doen.
Groet Tieme
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Rentevaste periode eindigt, andere hypotheekverstrekker?

Bericht door exroosje »

3% voor 10 jaar vast lijkt me wel erg veel. Zit je toevallig in een hoge risico klasse en is dit het moment om ook dit aan te passen? Bv omdat je hebt afgelost of je huis meer waard is geworden?
Atlantis-95
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 23 dec, 2011 1:56 pm

Re: Rentevaste periode eindigt, andere hypotheekverstrekker?

Bericht door Atlantis-95 »

exroosje schreef:3% voor 10 jaar vast lijkt me wel erg veel. Zit je toevallig in een hoge risico klasse en is dit het moment om ook dit aan te passen? Bv omdat je hebt afgelost of je huis meer waard is geworden?
Dat afhangen van de hypotheekverstrekker en welke regels die hanteert. Daarnaast wordt in de meeste gevallen voor verwijdering renteopslag een WOZ waarde worden geaccepteerd, echter zijn de recente prijsstijgingen pas na volgend volgend jaar terug te vinden in de WOZ waarden overzichten.
Plaats reactie