levenhypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

M.H
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 09 okt, 2016 8:30 pm

levenhypotheek

Bericht door M.H »

Hallo,

Graag jullie advies.
Wij hebben een levenhypotheek en een bankspaarhypotheek.
Nu hebben wij de levenhypotheek afgelost tot een bedrag van Ôé¼ 5000, maar wat doen we nu met de daaraan gekoppelde gemengde verzekering?
Verzekering is afgesloten op 1-12-1998 en niet omgezet naar een KEW, premie is Ôé¼ 125 per maand
Op 1 maart 2016 uit nieuwsgierheid de waarde opgevraagd, en die was toen Ôé¼ 26319.
Op 1-12-2028 wordt er bij leven Ôé¼ 60505 uitgekeerd, en eerder bij overlijden Ôé¼ 134700.
Wij hebben een ORV financieel niet meer nodig.
Mij lijkt de voordeligste optie de verzekering gewoon door te laten lopen en als we beide in leven zijn op 1-12-2028 die Ôé¼ 60505 te ontvangen, omdat het een box 3 verzekering is (brede herwaardering) en het daarom niet verplicht is om er een hypotheek mee af te lossen. Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Bij voorbaat dank.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: levenhypotheek

Bericht door M_1 »

Als het daadwerkelijk om gegarandeerde bedragen gaat, dan lijkt het mij dat je de polis zeker zou moeten voortzetten, als je de maandelijkse bedragen kunt betalen. En investering van ongeveer 20.0000 aan toekomstige premies levert dan immers ongeveer 34.000 op.
M.H
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 09 okt, 2016 8:30 pm

Re: levenhypotheek

Bericht door M.H »

Dank je wel voor de snelle reactie. Er is mij verteld dat het bedrag gegarandeerd is, dit is het oorspronkelijk verzekerde bedrag. Het zou veel meer gaan worden door overrentedeling...maar dat is een illusie. Wat me alleen wel te binnen schiet is, dat de verzekering is verpandt aan de hypotheek, weet niet zo goed wat ik hier mee moet omdat aflossing niet meer nodig is.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: levenhypotheek

Bericht door SimpleMind »

Als de hypotheek is afgelost kan de oude polis tzt aan jullie zelf worden uitbetaald. Dat hoeft niet zo'n probleem te zijn.
Wat ik wel even goed zou nakijken is wat er nu precies in de polis staat ten aanzien van de opbrengst..
Vaak is deze gekoppeld aan de hypotheek(rente). En dan kunnen er aparte voorwaarden gelden.
Bijvoorbeeld dat als de waarde van de polis hoger is dan de resterende hypotheek er een ander rendement gaat gelden.
Bij twijfel even navragen. Anders heb je misschien later een tegenvaller...
Zorg dat je schriftelijk antwoord krijgt en bewaar dat ook goed....
M.H
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 09 okt, 2016 8:30 pm

Re: levenhypotheek

Bericht door M.H »

Ga ik doen, bedankt voor het advies.
Plaats reactie