behoud bankspaarhypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

preg
Berichten: 2
Lid geworden op: di 26 dec, 2017 11:01 pm

behoud bankspaarhypotheek

Bericht door preg »

Hallo
Wij hebben een nieuwe woning gekocht, die grondig verbouwd dient te worden. We verwachten zeker 6 maanden hiermee bezig te zijn en zullen dus in deze periode in onze oude woning blijven wonen (en deze tzt te koop zetten, we wonen in een "populair" gebied dus we verwachten snel de oude woning kwijt te raken).

Onze huidige hypotheek bestaat uit 2 bankspaardelen en een deel aflossingsvrij. De nieuwe hypotheek wordt groter en zal dus deels annuitair zijn. We willen graag de bankspaarhypotheek voortzetten, omdat we graag tzt een groot deel afgelost willen hebben. (ter info de opgebouwde inleg is nu ca 25K per bankspaar- startdatum juli 2011)

Via onze adviseur horen we dat het behouden van de BS hypotheek faciliteit bv niet kan bij Centraal Beheer want zij stellen als voorwaarde dat de oude woning reeds verkocht dient te zijn (of minimaal de ontbindende voorwaarden zijn verlopen). ABN Amro (onze huidige hypotheekverstrekker) biedt ook de mogelijkheid, maar zij stellen dat zolang de oude woning niet is verkocht de "oude" hypotheek wordt omgezet in een annuitaire lening (tegen het oude rentepercentage) en de BS ingaat op de nieuwe woning (met het nieuwe rentepercentage). Daarbij is eerder de opmerking gemaakt dat de overbruggende periode maximaal 6 maanden zou mogen zijn.

Andere duurdere partijen zouden Rabobank en Aegon zijn, maar of deze organisatie bij hen mogelijk is heb ik nog niet laten uitzoeken. Mijn vraag is iemand hier ervaring heeft in het behouden van de bankspaarfaciliteit bij wijziging van hypotheekverstrekker terwijl de oude woning nog niet is verkocht en welke voorwaarden hiervoor gelden? Daarnaast vind ik het vreemd dat ABN Amro stelt dat de oude hypotheek (tijdelijk) annuitair afgelost moet worden. De lasten worden op deze manier wel extreem hoog (gemaakt), ik voorzie snel verkopen en een lange (hopelijk hete) zomer op een camping... Maar met twee kleine kinderen willen we eigenlijk niet uit koffers leven / hun leven nog meer op de kop zetten.

Mochten er andere suggesties of manieren zijn om dit aan te vliegen (of argumenten waarom we de Bankspaarhypotheek toch maar niet moeten voortzetten) dan hoor ik jullie graag.

gr, Petra
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: behoud bankspaarhypotheek

Bericht door M_1 »

Je hebt in principe een ruime keus uit partijen waar je een nieuwe bankspaarhypotheek kunt afsluiten terwijl de oude bankspaarhypotheek nog doorloopt. Een (goede) adviseur weet dat ook. Voor de nieuwe bankspaarhypotheek hoef je dan pas maandelijkse inleg te betalen op het moment dat de oude woning verkocht is en het saldo van de oude bankspaarrekening is ingebracht. Tot die tijd is het in feite een soort aflossingsvrije hypotheek.

Wel is het zo dat als je woning nog niet verkocht is, je voldoende inkomen en/of spaargeld moet hebben (ook volgens de normen) om de dubbele lasten lang genoeg te kunnen betalen. Daar wil het nog wel eens mis gaan. Zolang de woning nog niet definitief verkocht is, zaak de geldverstrekker er vanuit moeten gaan dat je nog een of twee jaar dubbele laten hebt en dat je daar een buffer voor moet hebben.
preg
Berichten: 2
Lid geworden op: di 26 dec, 2017 11:01 pm

Re: behoud bankspaarhypotheek

Bericht door preg »

Dank voor de snelle reactie. De hypotheek adviseur geeft inderdaad aan dat er in beginsel veel aanbieders zijn om BS voort te zetten, vanwege het aangeboden rentetarief ligt de focus op Centraal Beheer en Abn Amro. Centraal Beheer geeft aan dat het niet mogelijk is een bankspaardeel fiscaal voort te zetten (het mee te nemen in een verhuizing) zolang de woning niet definitief is verkocht. (Definitief verkocht is als de ontbindende voorwaarden zijn verlopen), maar ik begrijp uit je reactie dat Centraal beheer dan misschien wel een tijdelijke aflossingsvrije hypotheek kan verstrekken? Ik ga vragen of de adviseur dit (beter) uitzoekt.

De (drie)dubbele lasten kan inderdaad een probleem vormen, maar we beschikken over voldoende eigen vermogen om het dragen hiervan aan te tonen. Is er een soort "vuistregel" waaruit het minimaal aan te tonen vermogen uit moet blijken?
Plaats reactie