KEW geruisloos inbrengen of niet?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

AJK1976
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 13 sep, 2015 9:13 am

KEW geruisloos inbrengen of niet?

Bericht door AJK1976 »

Dag allen,

Omdat jullie bij mijn vorige vraag echt verstandige opmerkingen plaatsen en mij behoedden voor financiële fouten, een nieuwe vraag. De situatie is veranderd: ik ben ingeloot voor een nieuwbouwwoning en mag nu gaan nadenken over het oversluiten van mijn hypotheek. Iets waar ik helemaal niet verdrietig om ben omdat ik momenteel het fraaie percentage van 5,35 betaal en de rente minimaal gehalveerd is. Althans, mijn blijheid geldt voor het aflossingsvrije deel en het nieuwe stuk hypotheek.

De situatie. Ik heb een spaarhypotheek van 156.000 euro en een aflossingsvrije hypotheek van 150.000 euro en zal nog een aanvullend stukje moeten lenen van 54.000 euro (totaal dus 360.000). In betaal nog ongeveer 60.000 uit eigen zak, de waarde van het huis is 420.000 euro. In het vermogensopbouwpotje zit inmiddels ongeveer 60.000 euro. Als ik, nou ja eigenlijk de financieel adviseur, reken met de huidige fiscale regels dan is het inbrengen van KEW in de nieuwe hypotheek uiteindelijk, over de hele looptijd, ongeveer 7000 euro goedkoper dan het gebruiken van de 60.000 euro om een nieuwe hypotheek mee te verlagen. Ondanks dat de rentepercentages in die situatie iets hoger zijn omdat ik pas na inbreng van de waarde van het potje onder de 80% financiering val en de goedkoopste bank niet mee wil werken aan een dergelijke constructie.

Echter, het nieuwe kabinet gaat hoogstwaarschijnlijk de hypotheekrenteaftrek fors beperken. Ik mag nu nog aftrekken tegen 50%, men wil in 5 jaar naar 37%. En juist bij een spaarhypotheek tikt dat behoorlijk aan in negatieve zin. Ik moet netto m├®├®r gaan betalen. Nu is het programma van mijn adviseur nog niet ingericht naar de mogelijk nieuwe situatie. Ik heb op de achterkant van een Excelblaadje wat zitten rekenen, en volgens mij liggen de verschillen in de nieuwe situatie heel dicht bij elkaar. Ik vraag me af wat wijsheid is.

Of:
156.000 spaarhypotheek
150.000 aflossingsvrij
54.000 nieuwe hypotheek
totaal 360.000

Of:
96.000 (156k-60k) lineair of annuïteit (stopt over 15 jaar vanwege bereiken 30 jaar hypotheek)
150.000 aflossingsvrij
54.000 lineair of annuïteit (voor 30 jaar)
totaal 300.000

Ik heb het idee dat ik wat toekomstbestendiger ben met de 2e variant waarbij ik een lagere hypotheek heb en minder gevoelig ben voor toekomstige wijzigingen in de HRA. Wat zijn jullie ideeën over dit boeiende onderwerp?

Hartelijke groet,

Johan