Bankspaarhypotheek behouden of omzetten naar annuïteiten?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

julesverne
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 dec, 2017 10:57 pm

Bankspaarhypotheek behouden of omzetten naar annuïteiten?

Bericht door julesverne »

We hebben een nieuwe woning gekocht en zijn nu bezig de financiering te regelen.

Huidige situatie:
Hyppotheek 267.500 Waarvan:
Banksparen 138.500
Aflossingsvrij 129.000
Beiden hebben nog een looptijd van 22 jaar en rente% 4,8
Spaarsaldo dat is opgebouwd is 19.000
Overwaarde huis minimaal 35.000

Nieuwe situatie
Huis + kk etc = 366.000 + 10.000
Inbrengen eigen geld 20.000
Inbrengen overwaarde en eventueel spaarsaldo kan na verkoop eigen huis wat wrs. twee maanden later is dan overdracht nieuwe huis.
Benodigde hypotheek 321.000 bij behoud bankspaarhypotheek, en 302.000 bij overstap naar annuïteiten. We willen het 20 jaar vastzetten:

Bij Banksparen zou het uitkomen op:
Banksparen 138.500 2,55%
Aflossingsvrij 95.000 2,74%
Annuïteiten 87.500 2,59

Bij Annuïteiten opzet kom ik uit op
Annuïteiten 207000 2,35%
Aflossingsvrij 95.000 2,55%

Mijn hypotheekadviseur doet telkens halve berekeningen waardoor ik niet juist kan overzien wat de maandlasten en totale kosten worden. Echter lijkt het er telkens op dat het behouden van de bankspaarhypotheek ons over de gehele looptijd 30.000 tot 50.000 oplevert. Echter blijft de adviseur aansturen op het afstoten van het bankspaardeel. Kan iemand mij uitleggen wat in deze situatie de beste keuze is en als dat inderdaad banksparen is waarom de adviseur daar dan toch tegenin gaat?
julesverne
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 dec, 2017 10:57 pm

Re: Bankspaarhypotheek behouden of omzetten naar annuïteiten

Bericht door julesverne »

PS. Er is een reële kans dat de overwaarde behoorlijk hoger zal zijn waardoor we onde rde 80% waarde van woning uitkomen en dus lagere rentepercentages kunnen krijgen.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Bankspaarhypotheek behouden of omzetten naar annuïteiten

Bericht door webka »

administratief is het lastiger... + onkunde....das het enige wat ik kan bedenken.

Maar waarom ga je dan niet naar een andere adviseur die wel volledige berekeningen maakt, en luistert naar je wens om over de gehele looptijd zo min mogelijk te betalen? (Dat laatste lijkt evident, maar er zijn uiteraard mensen die lage lasten nu belangrijker vinden dan geen of lage lasten in de toekomst).

Overigens mag je een groter deel aflossingsvrij aanhouden, even los gezien of je die wens hebt.

Bij BSP 138,5k behouden zou je daarnaast nog steeds 129k aflosvrij kunnen aanhouden,
en bij BSP stoppen kan dit fiscaal 257,5k zijn, mar zal de bank het beperken tot 183k (50%)
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Bankspaarhypotheek behouden of omzetten naar annuïteiten

Bericht door M_1 »

Veel mensen kijken vooral naar de maandlasten. En de adviseur rekent dan vaak met een zo lang mogelijke looptijd Een bankspaarhypotheek die over 22 jaar afloopt heeft misschien hogere maandlasten dan een annuïteitenhypotheek die over 30 jaar afloopt. Maar dan wordt eraan voorbij gegaan dat je wel 8 jaar langer moet blijven betalen en bovendien over 22 jaar geen renteaftrek meer hebt.

Maar de adviseur zal er vanuit gaan dat je hem tegen die tijd al lang bent vergeten, of inmiddels wel weer verhuisd zult zijn...

Ik zou zeggen, laat hem de netto lasten vergelijken van banksparen en die annuïteiten onder 80%, met looptijd van 22 jaar. Eens zien wat voordeliger is...
Plaats reactie