Spaarhypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Spaarder
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 sep, 2013 11:33 pm

Spaarhypotheek

Bericht door Spaarder »

Ik lees al een tijdje mee met dit forum maar zie nog weinig over de nieuwe regels voor spaarhypotheken.
Ik heb een spaarhypotheek die in 2035 afloopt en waarvan de rente tot 2018 vaststaat. Ik vraag me af gezien de beperking van de hypotheekrente aftrek , de wet hillen en het vrijvallen van de tijdklemmen wat slim is om te doen: ik kan flink bijstorten of een stuk aflossen om de looptijd flink te verkorten, of juist lang vastzetten tegen zo hoog mogelijke rente en de rit uitzitten. Welke opties zijn door alle recente wijzigingen mogelijk geworden qua optimalisatie van een spaarhypotheek?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Spaarhypotheek

Bericht door SimpleMind »

De aanpassing van dit jaar met het vrijvallen van de tijdklemmen biedt eigenlijk geen nieuwe mogelijkheden anders dan dat je verder zou kunnen inkorten dan de 20 jaar waar je eerer aan vastzat.
Dus als je hypotheek in 2005 is gestart en nuu tot 2035 doorloopt geen echte wijzigingen.
Wel is goedgekeurd dat bij het aflopen van de rentevastperiode, en de nieuwe premie te hoog of te laag zou uitvallen, de KEW toch fiscaal gunstig kan worden voortgezet. Hierdoor zouden je wellicht iets extra kunnen storten en zo de volledige bandbreedte gebruiken, zonder risico dat je later moet inkorten of afkopen.

De aanstaande wetgeving (op dit moment plannen) hebben maar beperkt invloed op de optimalisatie.
Als de afschaf van wet Hillen op je spaarhypotheek van toepassing is heb je geen renteaftrek en dus nu al geen voordeel van je spaarhypotheek.
De versnelde afbouw van de HRA (tot ongeveer zelfde eindgrens, nu 37% was 38% ivm nieuwe tarieven) zou als gevolg hebben dat het netto voordeel van de spaarhypotheek kleiner wordt. Het omslagpunt wanneer een hogere rente interessant wordt zal dan naar achteren schuiven. En hoe eerder je extra stort hoe meer profijt je er (nog) van hebt, maar dat is niet anders dan voorheen.

Er zullen situaties zijn waarin door de zeer lage rente en de beperkte aftrek (geldt alleen voor hoogste IB-schaal) het voordeel van de spaarhypotheek zo klein wordt dat het fiscale voordeel ten opzichte van aflossingsvrij of annuiteit heel klein wordt of zelfs verdwijnt... maar dat is niet anders dan op basis van de huidige wetgeving. Het treft wellicht meer mensen...

Samengevat: echt nieuwe mogelijkheden voor optimalisatie: geen. Hoogtens al bestaande mogelijkheden verder uitnutten (inkorten, maximaal storten).
Plaats reactie