Hypotheek nieuwbouw zonder grond mogelijkheden?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Cas-h
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 dec, 2017 9:37 pm

Hypotheek nieuwbouw zonder grond mogelijkheden?

Bericht door Cas-h »

Beste,

Mijn oma heeft een oude boerderij, deze is onlangs vrijgekomen omdat mijn oma verhuisd is naar een verzorgingshuis.
Nu hebben ik en mijn vriendin het plan gehad om de grond te kopen en er een nieuw huis op te bouwen. Echter is dit voor ons financieel niet haalbaar dus we zijn met het volgende plan gekomen:
Er een tweekapper opbouw samen met een bouwpartner/ bouwontwikkelaar of aannemer (bestemmingsplan procedure is door de huis eigenaar al in gang gezet).
Nu is het zo dat het op het moment voor ons nog te prijzig is om zowel een hypotheek op de grond en het nieuw te bouwen huis te nemen is. Mijn vriendin begint volgend jaar Juni met haar baan en dan kunnen wij pas meer lenen. Echter omdat dit een hele mooie kans is willen we deze niet laten schieten.

Wij hebben bekeken dat mijn vader de grond koopt en dat wij (indien goedkeuring van de bank) een hypotheek op het huis nemen en dan zodra mijn vriendin werk heeft een 2e hypotheek of op een andere manier mijn vader de 'lening' af lossen.

Heeft iemand eventueel ervaring of meerdere opties om dit aan te pakken?
Zoals wij begrepen zijn ze bij bank niet heel erg fan van erfpacht en is dit vaak lastig te realiseren.

Alvast bedankt!
Cas-h
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 dec, 2017 9:37 pm

Re: Hypotheek nieuwbouw zonder grond mogelijkheden?

Bericht door Cas-h »

Hallo,

Iemand die hier eventueel tips over heeft?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheek nieuwbouw zonder grond mogelijkheden?

Bericht door M_1 »

Er zijn verschillende mogelijkheden.

Een eenvoudige, maar relatief dure manier is dat je het huis pas bij oplevering betaalt. Bij veel bouwers van standaard woningen heb je die mogelijkheid, maar de rente die je dan over het voorgeschoten bedrag moet betalen is fors (6 of 8 procent is geen uitzondering).

Als je vader het geld kan missen en een van jullie jonge dan 40 jaar is, dan zou hij een eenmalige verhoogde schenking tot een ton kunnen doen. Dus de grond kopen die vader en (gedeeltelijk) aan jullie schenken zou dan wellicht een mogelijkheid zijn. Of nog handiger, als hij het geld schenkt en jullie de grond ken.. Afhankelijkanciële situatie van oma (en het aantal kleinkinderen) is het misschien zelfs een mogelijkheid dat oma zelf de grond, of een deel van het geld daarvoor, aan jullie schenkt. Dat kan namelijk ook met die ton.

Erfpacht zien banken inderdaad meestal niet zitten, maar een familielening is dan vaak wel weer mogelijk. Beetje afhankelijk van jullie situatie, de adviseur, de geldverstrekker en de precieze constructie. Daarvoor kun je het beste naar een goede onafhankelijke adviseur gaan, want het is niet helemaal standaard natuurlijk. Daarbij zijn fiscaal ook heel leuke dingen te bedenken, maar dat hangt ook af van hoe de financiën van je vader zijn.
Plaats reactie