spaarhypotheek fiscalevoordelen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

markm
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 jun, 2017 7:50 am

spaarhypotheek fiscalevoordelen

Bericht door markm »

Goedemorgen,

Ik ben gister gebeld door mijn bank, ik heb een spaarhypotheek bij de rabobank.
Ik las vorig jaar al een keer een verhaal in de krant dat rabobank problemen had met de fiscalevoordelen met hun spaarhypotheken, ivm fiscaal kunnen sparen tot een bedrag van ik meen iets van 165.000 belasting vrij.
Mijn hypotheek is 191.000
nu heb ik 20 dec. een afspraak staan met ze.
Mijn vraag is, wat kan ik verwachten? ik denk dat ze voor het stukje overschrijding met een andere hypotheekvorm zullen komen.
Een nog belangrijkere vraag is, ik heb de hypotheek afgesloten in jan 2010, waren deze eisen over fiscaalvoordeel tot 165.000 eur al bekend of is dat in de jaren gekomen? m.a.w. als het al bekend was voor die tijd, hebben ze mij dus verkeerd geinformeerd? aangezien dit niet ter sprake is gekomen toen en nergens op papier staat.
markm
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 jun, 2017 7:50 am

Re: spaarhypotheek fiscalevoordelen

Bericht door markm »

Mijn hypotheek. Staat volledig op mijn naam
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: spaarhypotheek fiscalevoordelen

Bericht door Cnorretje »

Heb je wel een fiscaal partner?
markm
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 jun, 2017 7:50 am

Re: spaarhypotheek fiscalevoordelen

Bericht door markm »

Nee
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: spaarhypotheek fiscalevoordelen

Bericht door Cnorretje »

Bij het afsluiten heeft men geanticipeerd op een (te hoge) indexatie per jaar. In 2015 was de vrijstelling 161.500 en in 2016 162.000 en in 2017 162.500.

Men zal dus inderdaad met een voorstel komen om een deeltje af te splitsen. Dit mag annuïtair zijn maar ook aflosvrij.
markm
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 jun, 2017 7:50 am

Re: spaarhypotheek fiscalevoordelen

Bericht door markm »

Maar hoeveel was dit in 2010?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: spaarhypotheek fiscalevoordelen

Bericht door Cnorretje »

In 2010 was dit 150.500. In 2012 154.000
markm
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 jun, 2017 7:50 am

Re: spaarhypotheek fiscalevoordelen

Bericht door markm »

Ok. maar dan vraag ik me af. Waarom is dat door de rabo niet gemeld bij het aangaan van de hypotheek. Dat horen ze in mijn ogen te weten. Ik mag uitgaan van hun deskundigheid toch?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: spaarhypotheek fiscalevoordelen

Bericht door Cnorretje »

Dat kun je ze beter zelf vragen. in mijn optiek zijn ze er blind van uit gegaan dat de indexering op dezelfde voet verder zou gaan als toen. Maar met de 500 van de laatste jaren kom je niet ver.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: spaarhypotheek fiscalevoordelen

Bericht door M_1 »

Op zich is uitgaan van een gemiddelde stijging van minder dan een procent per jaar niet zo heel gek. Alleen als het er op lijkt dat dit niet behaald wordt, is het goed vast er tijdig aan de bel wordt getrokken.

Waarschijnlijk zul je voorlopig nog wel op de ingeslagen weg kunnen doorgaan. Alleen zul je wel moeten opletten bij extra stortingen. En op een gegeven moment zul je waarschijnlijk met lagere stortingen verder moeten gaan. Je zult dan dus een extra stukje aflossingsvrij overhouden. Of dat echt erg is, is maar de vraag.
markm
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 jun, 2017 7:50 am

Re: spaarhypotheek fiscalevoordelen

Bericht door markm »

Ik wil wel ieder jaar goed geld extra bijstorten.
Maar t gaat dan toch pas fout vanaf 165.000?
Daar zit ik voorlopig nog lang niet aan.
En over hoeveel terugbetalen praat ik als ik het zo zou laten? Ongeveer
markm
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 jun, 2017 7:50 am

Re: spaarhypotheek fiscalevoordelen

Bericht door markm »

Cnorretje schreef:Bij het afsluiten heeft men geanticipeerd op een (te hoge) indexatie per jaar. In 2015 was de vrijstelling 161.500 en in 2016 162.000 en in 2017 162.500.

Men zal dus inderdaad met een voorstel komen om een deeltje af te splitsen. Dit mag annuïtair zijn maar ook aflosvrij.
Dus het word een annuiteiten of aflossingsvrije hypotheek voor het afgesplitste deel? Dit mag geen lineaire hypotheek zijn?
Een aflossingsvrije zie ik niet zitten. Imdat ik toch nog wel een x wil verhuizen en dus ff vermigen er in wil stoppen zo hoog mogelijk. Maar dat hoeven ze natuurlijk niet te weten want dan kan t ook zo blijven als t is voorlopig.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: spaarhypotheek fiscalevoordelen

Bericht door SimpleMind »

Zoals ik het lees kun je het inderdaad voorlopig zo laten. Zolang je niet boven de vrijstelling uitkomt is er niet veel aan de hand. En dat de indexatie nu niet zo hard gaat zegt nog niet zoveel over de komende 20 jaar.
Er is nog veel tijd om tot de 190k te komen. En spaardoel verlagen kan altijd nog....

In 2010 kan het een logische keuze zijn geweest om toch de volle 190k als spaardoel aan te gaan. Wellicht is het ook wel genoemd maar is het niet helemaal helder uitgelegd...
Als je toen een de vrijstelling van dat moment had genomen (150.500) dan had je toen al voor het overige deel iets anders moeten nemen en misschien fiscaal voordeel gemist.
Nu heb je in ieder geval al een vrijstelling van 165.000 en dat de komende jaren misschien nog wel hoger worden...

Als je toch zou besluiten een deel om te zetten mag je daarvoor alle mogelijke varianten nemen, aflossingsvrij, annuitair maar ook lineair.
Hangt af van je eigen voorkeur. Bedenk wel dat lineair initieel wel een hogere maandlast geeft, en dat dat daarna ook een verplichting is richting de bank.
Bij annuiteit initieel lagere lasten dan bij lineair maar wel stijgend.... Bij aflossingsvrij bepaal je helemaal zelf wanneer je aflost (tijdens en/of einde looptijd).

Als je binnenkort wilt verhuizen zou ik nu niet te veel in de hypotheek stoppen, maar maximale vrijheid houden. Je kunt dan bij de nieuwe hyptheek altijd nog besluiten het in de hypotheek te stoppen....
(Wat extra storten in de spaarpolis is natuurlijk altijd interessant maar zorg dat je voldoende reserve overhoudt.)
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: spaarhypotheek fiscalevoordelen

Bericht door M_1 »

Houd er ook rekening mee dat je huidige doel en maandlasten gebaseerd zijn op je huidige rente. Ik weet niet hoe lang de rente vast staat, of dat de nodige looptijd is of bijvoorbeeld tien jaar? Als je de rente niet voor de volle dertig jaar hebt vaststaan of nog eens wilt verhuizen, dan zal de rente ook een keer wijzigen. Gezien de huidige rentestanden zal de rente dan waarschijnlijk lager worden. Dat betekent dat bij een renteherziening het maandbedrag omhoog zal gaan, of het einddoel omlaag. Dat moment lijkt mij dan een logisch moment om te overdenken of je je doel zou willen bijstellen.

Maar stel dat je uiteindelijk naar 175.000 bij elkaar zou 'mogen' sparen. Dan houd je dus nog 20 000 over om zelf af te lossen. Het lijkt mij dan handiger om zelf af en toe een stuk af te lossen dan om veel kosten te maken en dat kleine stukje om te zetten naar een 'echte' lineaire of annuïtaire hypotheek.
markm
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 jun, 2017 7:50 am

Re: spaarhypotheek fiscalevoordelen

Bericht door markm »

Mijn vaste rente periode loopt af over 2 jr en 1 maand. Dus dat begint op te schieten. Zit nu op 5,1%.
Wat betreft aflossingsvrij mag je daar ook gewoon ieder jaar wat op afbetalen?
Plaats reactie