KEW / Kapitaalverzekering Eigen Woning

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Amsterdam1061
Berichten: 1
Lid geworden op: do 23 nov, 2017 2:48 pm

KEW / Kapitaalverzekering Eigen Woning

Bericht door Amsterdam1061 »

Goedemiddag!

Ik heb een vraag met betrekking tot de KEW / Kapitaalverzekering Eigen Woning en de besteding hiervan.

Situatie:
Huidige hypotheek Ôé¼ 245.000, Ôé¼ 125.000 aflossingsvrij / Ôé¼ 120.000 maatwerk -> ING Maatwerkhypotheek. Inmiddels is er in de maatwerkverzerkering (KEW) Ôé¼ 27.700 gespaard.

In verband met scheiding heb ik een nieuwe hypotheek aangevraagd waarmee ik tevens rekening heb gehouden uitkoop ex partner.
Hoogte nieuwe hypotheek is Ôé¼ 334.000, Ôé¼┬á100.000 aflossingsvrij, 234.000 annuiteiten.

Met deze nieuwe hypotheek kan ik mijn bestaande hypotheek aflossen ├®n mijn ex-partner uitkopen (overbedeling) en advies + notariskosten voldoen. Nu is er nog het bedrag van de KEW dat vrij gaat vallen. Begrijp ik het nu goed dat ik dit bedrag kan benutten om mijn nieuwe hypotheek af te lossen? Het betreft namelijk het aflossen van de Eigenwoningschuld. Vanuit de Belastingdienst krijg ik verschillende antwoorden.

Aangezien het fiscale jaar 2017 op zijn eind loopt hoop ik wel wat duidelijkheid te hebben, heb verzoek tot uitkering nog niet gedaan bij huidige verzekeraar. Is het handig te wachten tot 2018, of beter om het dit jaar te doen?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: KEW / Kapitaalverzekering Eigen Woning

Bericht door rambagts »

Versoepeling voorwaarden vrijstelling kapitaalverzekering
Met ingang van 1 april 2017 zijn de looptijdseisen van de KEW en SEW vervallen. U kunt, ook als u nog geen 15 jaar heeft gespaard, de polis of spaarrekening belastingvrij laten uitkeren tot maximaal Ôé¼ 162.500 (2017). Een vereiste is wel dat u met de uitkering uw eigenwoningschuld aflost.

Heeft u een kapitaalverzekering van v├│├│r 15 september 1999, die geen kapitaalverzekering eigen woning is, maar in box 3 zit? Dan bent u fiscaal niet verplicht om de uitkering te gebruiken voor aflossing van de eigenwoningschuld. U mag de uitkering dan ook voor andere doelen gebruiken. Het kan zijn dat uw polis is verpand. In dat geval zal uw geldverstrekker toch eisen dat u de uitkering gebruikt om uw hypotheekschuld af te lossen, ook al is dat fiscaal niet vereist

https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/ver ... -belasting
Plaats reactie