Andere hypotheekaanbieder kiezen bij conversie erfpacht?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Pinkeltje
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 05 nov, 2017 8:17 pm

Andere hypotheekaanbieder kiezen bij conversie erfpacht?

Bericht door Pinkeltje »

Momenteel heb ik twee Spaarhypotheken lopen bij Nationale Nederlanden, opgesplitst in leningdeel 1 en 2. Leningdeel 1 (a 45000,00; 6,5%) loopt half december 2019 af. Blijft over leningdeel 2 (a 49000; 6,5%) die loopt af op 1-3-2031. Ik woon op erfpachtsgrond welke voor 50 jaar is afgekocht door de vorige bewoner. Het erfpachtsrecht verloopt in 2035, daarna zal ik waarschijnlijk leeggeplukt gaan worden door de gemeente. Heb mij georiënteerd op de huizenmarkt om misschien maar te gaan verhuizen, daar word ik niet vrolijk van de prijzen. Heb nu een nieuwbouwwoning (350.000) op het oog met grond in eigendom, kan ik een hypotheek af gaan sluiten van rond de 200.000 en heb ik dezelfde indeling als het huis waar ik nu in woon met een energielabel A, terwijl ik nu een B-label heb. In de nieuwbouwwoning ook nog steeds een CV, welke ik dit jaar juist in mijn huis heb laten vervangen. Zojuist heb ik bij de gemeente een verzoek ingediend om mijn erfpachtsgrond te kunnen kopen, dit schijnt tegenwoordig in onze gemeente te kunnen. In mijn beleving heb ik nu een derde hypotheek nodig om de erfpachtsgrond te kunnen bekostigen. Aangezien mijn hypotheekschuld momenteel eigenlijk niets is en deze in 2019 alleen maar minder wordt, heb ik het plan opgevat om eens een andere hypotheekaanbieder te nemen voor hypotheek 3 (annuïteiten) en de andere hypotheken door te laten lopen bij Nationale Nederlanden. Ik wil eigenlijk van die Spaarhypotheken afblijven, omdat L1 bijna is afgelopen en het m.i. niet aantrekkelijk is om deze hypotheken over te sluiten naar een annuïteitenhypotheek. Immers de rente is laag, maar ik ga wel meer premie betalen en daar heb ik geen zin in. Vraag: Kan dat een derde hypotheek afsluiten bij een andere aanbieder, welke dan in de hypotheekakte erbij geschreven zal moeten worden? Zo ja, moet ik de Nationale Nederlanden nog informeren? Ik snap dat ik weer naar de notaris zal moeten. Ben benieuwd naar de reacties. Alvast bedankt voor uw reactie!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Andere hypotheekaanbieder kiezen bij conversie erfpacht?

Bericht door M_1 »

In theorie kan dit, maar er is geen aanbieder die op de tweede plaats wil komen. Je zult dus bij een gewone bank geen extra hypotheek kunnen afsluiten. Wel kun je eventueel bij bv. familie en lening afsluiten.

Maar het lijkt mij het eenvoudigste om gewoon de extra hypotheek bij NN te nemen.
Plaats reactie