Annuiteit omzetten naar Lineair

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Weizer
Berichten: 2
Lid geworden op: za 04 nov, 2017 12:33 pm

Annuiteit omzetten naar Lineair

Bericht door Weizer »

Sinds 2014 hebben wij een annuiteiten hypotheek. Op dit moment bedraagt de hypotheek Ôé¼140.000, 4,4% rente, 20 jaar vast en een looptijd 30 jaar. Omdat we iedere maand ruim uitkomen zit ik eraan te denken de hypotheek om te zetten naar een lineaire hypotheek zodat we uiteindelijk minder rente betalen. De kosten hiervoor zijn ongeveer Ôé¼200.

Een andere optie is jaarlijks extra aflossen.

Kan iemand aangeven met welke optie wij uiteindelijk het voordeligst uitzijn?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Annuiteit omzetten naar Lineair

Bericht door SimpleMind »

Voor de netto kosten maakt het weinig uit of je zelf extra aflost of dat je dat doet door om te zetten naar een lineaire hypotheek. In principe kun je door zelf extra aflossen ongeveer een zelfde aflosschema creeren.

Belangrijker is dat als je omzet naar lineair je dan ook verplicht bent om die hogere aflossing te blijven doen, ook als het een keertje minder uitkomt. Persoonlijk zou ik daarom liever de lening annuitair laten en zelf af en toe extra aflossen. Dan kun je dat precies afstemmen op jullie mogelijkheden van dat moment. Bij sommige hypotheekverstrekkers kun je ook (automatisch) maandelijks wat extra aflossen.

Ik zou de 200 euro dus niet besteden aan wijziging van de hypotheekvorm maar gewoon extra aflossen....
Weizer
Berichten: 2
Lid geworden op: za 04 nov, 2017 12:33 pm

Re: Annuiteit omzetten naar Lineair

Bericht door Weizer »

Bedankt voor het advies, dan gaan we gewoon extra aflossen.
Plaats reactie