bij rente herziening bankspaar omzetten naar anniteit

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

cgok
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 06 aug, 2014 7:07 pm

bij rente herziening bankspaar omzetten naar anniteit

Bericht door cgok »

Beste mensen,
begin 2019 loopt mijn rentevaste periode van 10 jaar af voor mijn tweede huis die ik heb verhuurd in kader van leegstandswet.
destijds gekocht voor 205.000 waarde nu 178.000. restschuld nu als ik zou verkopen 27.000. Bankspaarpot 18000. Verschil 9.000 euro wat overblijft als schuld.
Huis is tegen 2019 dan 3 jaar verhuurd, dan nog 2 jaar mogelijkheid om te verhuren. Dan wil ik het pas verkopen. ik denk dat de waarde van het huis tegen die tijd dan ongeveer 185.000 zal zijn. Ik wil het zonder restschuld kunnen verkopen.
Waar ik aan zat te denken is om de rentevaste periode te verlengen met twee jaar. Bij de renteherziening is de bankspaarpot vast 20.000 euro en de totale bedrag bankspaarpot in de hypotheek te zetten en te verlagen naar 185.000. 50% annuiteit hypotheek en 50% aflossingsvrij. Hopelijk tegen een vrij lage rente. Maandelijkse Hypotheekbedrag nu is 1048, daarnaast komen nog ongeveer 150 aan lasten bij, huuropbrengst is 950, dus betaal nu 200 euro uit eigen zak per maand. Heb GEEN RECHT op renteteruggave. Als ik de bankspaarhypotheek zou doorzetten, dan zal dit niks veranderen aan de maandelijkse uitgaven. Mijn gedachte was dus om de hypotheekvorm te veranderen zodat ik lagere uitgave zou hebben en misschien wat aan zou overhouden dan steeds maar extra uit mijn eigen zak te betalen.
is dit mogelijk of zit ik maar te dromen?
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: bij rente herziening bankspaar omzetten naar anniteit

Bericht door exroosje »

Bij een omzetting van een hypotheek zit je direct tegen advieskosten aan te kijken. En dat is al gauw tegen de 1000 euro. Ik heb bv overwogen bij het oversluiten van een aflossingsvrij deel van mijn hypotheek deze om te zetten in annuïteit omdat dit in toenemende mate rente scheelt (toen ik hem 3 jaar geleden afsloot was het verschil 0, nu is het al 0.3%). Ik vermoed dat een bankspaarhypotheek het hypotheekdeel ook geldt als aflossingsvrij voor het bepalen van de rente....

Nu is oversluiten naar een nieuwe rente wel mogelijk, maar naar een andere vorm niet zonder advies. Redenatie is dat een andere hypotheekvorm weer vereist dat je hele financiële toekomst doorgerekend wordt (ook al leidt het aantoonbaar vooraf tot lagere lasten).

De advieskosten wogen in mijn geval niet op tegen het voordeel van 0.3%.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: bij rente herziening bankspaar omzetten naar anniteit

Bericht door SimpleMind »

Ik vraag me af of je op dit moment de goede beslissingen neemt. Waarom wil je pas in 2019 verkopen? Is dat alleen ivm de restschuld?
Waarom denk je dat Florius meegaat in een wijziging naar deels aflossingsvrij. Als het huis onderwater staat is dat niet in hun belang.

En daarmee komen we op een aantal andere vragen:
Is Florius op de hoogte? Hebben ze toestemming verleent?
Staat de woning echt te koop en ben je bereid om eerder te verkopen?
Wat heb je gedaan met de eerdere opmerking van M_1? Je hebt toen geen reactie gegeven.
(De spaarconstructie is niet meer fiscaal voordelig te gebruiken om de hypotheek van de tweede woning af te lossen! Als je dit toch doet kan de netto opbrengst lager zijn ivm fiscale boete...)

En zoals exroosje al aangaf. Voor een korte periode van enkele jaren moet je je afvragen of de kosten van alle wijzigingen opwegen tegen de voordelen. (Al moet je wel serieus overwegen wat je met het banksparen gaat doen!)
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: bij rente herziening bankspaar omzetten naar anniteit

Bericht door Cnorretje »

Beste cgok,

Het wordt hier echt tijd voor een goede accountant want zoals ik het lees is per 31-12-2016 de 2e woning definitief gaan kwalificeren als box 3 woning en is de SEW fictief tot uitkering gekomen.

Concentreer je dus eerst op dit probleem alvorens teveel energie te steken in de andere.
Plaats reactie