Bank incasseert jarenlang beleggingshypotheek niet

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Stylz1
Berichten: 1
Lid geworden op: do 12 okt, 2017 12:59 pm

Bank incasseert jarenlang beleggingshypotheek niet

Bericht door Stylz1 »

L.S.

In 2006 heb ik mijn woning gekocht. Mijn hypotheek bestaat uit een deel aflossingsvrij en een deel beleggingshypotheek bij Zwitserleven. Nu kom ik er sinds kort achter dat ik al jaren geen inleg meer betaal voor mijn beleggingshypotheek. Al ruim 7 jaar niet meer. Ik ben in mijn administratie gedoken en kwam er achter dat ik 7 jaar geleden een betalingsachterstand had bij Zwitserleven (beleggingshypotheek) Nadat ik dit bedrag had ingelost is hebben ze nooit meer de inleg bij mij afgeschreven.

Ik heb dus 7 jaar langs niets opgebouwd. Uiteraard realiseer ik mij dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn financiën en zelf ook aan de bel had kunnen trekken. Maar omdat ik zelf een financieel drama ben heb ik dit allemaal over het hoofd gezien. ik was altijd in de stille overtuiging dat ik gewoon netjes betaalde omdat ik nooit iets van zwitserleven hoorde inzake mijn inleg op de beleggingsrekening. Nooit een aanmaning helemaal niets. Nogmaals ik begrijp dat ik zelf nalatig ben geweest.

Mijn vraag is, ligt er ook geen verantwoordelijkheid bij de bank om mij hierop te attenderen, want ik ze hebben nooit een aanmaning oid gestuurd.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Bank incasseert jarenlang beleggingshypotheek niet

Bericht door M_1 »

Vermoedelijk heeft de verzekeraar naar aanleiding van de betalingsachterstand de polis premievrij gemaakt. Dat je de achterstallige premie hebt betaald, maakt dan niet dat de polis weer automatisch gaat lopen.

Wellicht heeft dit toentertijd wel in de brieven gestaan, maar is dat je toen ontschoten of niet opgevallen?
Marque
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 23 mar, 2015 3:17 pm

Re: Bank incasseert jarenlang beleggingshypotheek niet

Bericht door Marque »

Dan krijg je toch nog ieder jaar een overzicht van je opgebouwde waarde?
Daarin zie je dan toch ook dat er niks (op koerswinst na) bijgekomen is...
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Bank incasseert jarenlang beleggingshypotheek niet

Bericht door exroosje »

Uiteindelijk is een beleggingshypotheek een aflossingsvrije hypotheek met als (extra) onderpand een kapitaalpolis. Merkwaardig is hier dat je normaliter niets aan die kapitaalverzekering mag veranderen zonder dat de hypotheekverstrekker toestemming geeft. Immers op basis van de prognose uitkering (bij leven en overlijden) van de verzekering is de hypotheekverstrekker het risico aangegaan en de polis is ook verpand aan de hypotheekverstrekker.

Het zal wel zo zijn dat de verzeraar zich beroep op zijn polisvoorwaaarden waarin een dergelijke clausule staat.
Daar begint het misschien, informeer formeel bij Zwitserleven hoe het kan dat ze 7 geleden de premie op 0 heeft gezet.

Nu blijf je zitten met een feitelijk aflossingsvrije hypotheek zonder dat jij en de hypotheekverstrekker dit bedoeld of afgesproken hebben. Ik vraag me dus wel af of een verzekeraar dit zo maar mag doen (ongeacht wat in voorwaarden staat). Ook heeft premievrij maken fiscale gevolgen. Ook iets waar een verzekeraar je normaliter expliciet voor laat tekenen.

Mogelijk zou je dus een punt kunnen hebben met een zorgplicht, al weegt de eigen verantwoordelijkheid ook zwaar. Je krijgt elk jaar een waarde overzicht immers. En bij een beleggingshypotheek is altijd een risico meegewogen van een restschuld omdat beleggingen nou eenmaal tegen kunnen vallen.
Is er ook nog ergens een adviseur betrokken?
Plaats reactie