hypotheek gekregen ondanks BKR maar nieuwe hypotheek?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

MrsRB
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 09 okt, 2017 6:33 pm

hypotheek gekregen ondanks BKR maar nieuwe hypotheek?

Bericht door MrsRB »

Beste mensen,

Graag jullie advies over deze bijzondere situatie.
In 2011 heb ik mijn eerste appartement verkocht. Dit was met een restschuld van 15000 euro.
de bank bood mij toen finale kwijting aan. Dit hield in dat ik 7500 direct zelf betaalde en de bank de andere 7500 betaalde.
Oerstom, maar ik ben hiermee akkoord gegaan zonder hier verder onderzoek naar te doen. (ik was 20, en totaal niet thuis in die wereld)

In januari 2015 wilde ik zelf een nieuw appartement kopen. Mijn hypotheekaanvraag werd direct afgewezen met de mededeling dat ik een BKR-notering had. een A3, de hoogste die je kon hebben. Ik was hier absoluut niet van de op de hoogte. Navraag leerde dat finale kwijting dus altijd zorgt voor een BKR notering.
Ik had een goede baan en spaargeld dus heb nog diezelfde dag het restbedrag van 7500 euro overgemaakt. Ik dacht er daarmee vanaf te zijn.
De hypotheek is toen, dankzij mijn hypotheekadviseur, goedgekeurd en ik heb het appartement kunnen kopen.
het is voor mij onbekend welke registratie nu bij de BKR genoteerd staat. Op hun website kan ik namelijk vinden dat bij een betaling de code naar een H-melding wordt omgezet. Echter wanneer de lening direct ten einde loopt komt er geen H-melding maar gewoon een einddatum van 5 jaar. In die 5 jaar zou het praktisch onmogelijk zijn om een hypotheek af te sluiten. Mijn hypotheek is dus wel gewoon goed gekeurd (geen bkr-hypotheek, en gewoon NHG)

Inmiddels zijn we weer een aantal jaar verder en heb ik samen met mijn vriend een nieuw huis gekocht. Althans, we hebben het voorlopige koopcontract getekend en gaan nu een hypotheekaanvraag doen. Maar feitelijk gezien zou die 5 jaar, waarin mijn A3(h) melding (wat ik dan denk dat het moet zijn) dan nog niet afgelopen.
Kan deze nieuwe hypotheekaanvraag nu weer problemen opleveren, ondanks dat ik nu ook gewoon een hypotheek heb gekregen?

natuurlijk ligt deze vraag vooral bij mijn hypotheekadviseur. Die is echter nog ruim een week op vakantie en ik merk dat ik toch niet optimaal kan genieten van de aankoop van ons huis omdat ik hiermee in mijn maag zit. Is er iemand die hier antwoord op kan geven? Wat specificaties:

Ik heb een appartement gekocht van 158.500, daarbij heb ik eigen geld ingelegd dus een hypotheek van 147.000.
Mijn huidige appartement wordt met een winst van 40.000 verkocht na aflossing van die 147.000

Nieuwe huis (Samen met partner) is inclusief k.k 412.000. Daarvan leg ik dus 40.000 eigen geld in vanuit mijn overwaarde. Blijft er dus nog 372.000 over waarvoor wij een hypotheek moeten krijgen.
Geen idee of deze informatie noodzakelijk is :-)

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes, Frederique.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: hypotheek gekregen ondanks BKR maar nieuwe hypotheek?

Bericht door Rense »

Je kunt op de website van BKR http://www.bkr.nl opvragen wat er op je naam staat. Voor circa Ôé¼ 10,- weet je gelijk wat de status is.

Als je nu een hypotheek met NHG hebt dan is het niet mogelijk dat er een A3 codering bij het BKR staat.
Waarschijnlijk is door de betaling van de eerder kwijtgescholden Ôé¼ 7.500,- de BKR notering door de toenmalige geldverstrekker verwijderd en staat er geen codering meer.

Als je dat snel zeker wilt weten ga dan naar de site van BKR.
Plaats reactie