Wat te doen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

sbs48
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 08 okt, 2017 2:35 pm

Wat te doen

Bericht door sbs48 »

Hoi allemaal,

Ik heb een hoop gelezen maar zie nog niet voor mijn specifieke casus een antwoord. Ik ga binenkort ook bij hypo adviseur langs maar vind het fijn ook info langs andere wegen te verkrijgen.

Hypotheek overzicht (beide delen ING)

deel 1
Origineel 2008 aflossingsvrij 162 K / 5.2% / 20 jaar vast
Huidig 2016 aflossingsvrij 146 K / 2.89% tot 2026 vast


deel 2
spaar 160 K / 5.3% / tot 2028 vast / NN verzekering inleg 183 euro/maand


Zoals jullie zien is er wel al wat gewijzigd, afgelost en later renteaanpassing.
Mijn vraag nu wat te doen met spaargeld:
aflossen op deel 2 (tegen 5.3% rente), inleggen op verzekering om doorlooptijd te verkorten.

Waarom:
- omdat we het geld er voor over hebben
- aflossen een goed gevoel geeft
- andere wijze met geld omgaan ons niet ligt (beleggen nare ervaringen en spaarrekening levert niets op)

Hebben jullie voorstellen wat te doen ?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Wat te doen

Bericht door M_1 »

Een eerste vraag is natuurlijk of extra storten in de spaarhypotheek wel kan. Bij sommige hypotheken kun je namelijk geen extra stortingen doen.

Tweede vraag is wat de waarde van de woning is en wat je plannen zijn. Als de lening veel hoger is dan de waarde van de woning, dan is een extra aflossing vaak juist wel prettig, zeker als je op termijn verhuisplannen hebt. Zo kun je voorkomen dat je met een restschuld blijft zitten, of tegen je wil de het kapitaal uit de spaarhypotheek daarvoor zou moeten gebruiken. Ook als het financieel niet het meest gunstige is, kan een extra aflossing zo wel extra rust geven.

Maar in de regel is een extra storting in het spaarhypotheek-deel wel het meest gunstige.
Plaats reactie