Huis kopen met kwalitatieve verplichting / erfdienstbaarheid

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Manus
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 04 okt, 2017 10:56 am

Huis kopen met kwalitatieve verplichting / erfdienstbaarheid

Bericht door Manus »

LS,

Sinds 2 jaar en 9 maanden huur ik de zolder van de beneden buurman. En ik ben 1.5 jaar geleden overeen gekomen met de buurman dat ik zijn zolder ga kopen. Vanwege VVE perikelen is dat nog niet gebeurd. Ik ben dit aan het regelen maar het zal nog jaren duren voordat dit zover is. Grrrr. We hebben ook geprobeerd de zolder aan elkaar te ÔÇÿverkopenÔÇÖ via een kwalitatieve verplichting en of erfdienstbaarheid constructie. Dat is niet gelukt omdat zijn bank (ABN) daar niet akkoord mee ging.
Nu gaat de buurman zijn woning verkopen en komt het hele plan op losse schroeven te staan en heeft hij het zelfs over dat hij de huur wil opzeggen om zijn woning inclusief berging te verkopen. Hij laat dit afhangen van hetgeen zijn makelaar hem adviseert. Als zijn makelaar zegt dat hij de woning beter kan verkopen zonder huurder in de zolder dan wil hij mij er dus uit zetten.
Ik heb een huurcontract voor een bedrijfsruimte met 1 maand opzegtermijn en huur het nu 2 jaar en 9 maanden. Ik heb dus vrijwel geen huurders bescherming heb ik begrepen.

Mijn vraag is of u mij kunt helpen in te schatten wat zijn makelaar hem adviseert. En wat voor ons de beste strategie is om zeker te stellen dat we toch de zolder kunnen ÔÇÿkopenÔÇÖ via een erfdienstbaarheid en of kwalitatieve verplichting op het moment dat hij zijn woning verkoopt. Zoals ik het heb begrepen staat zijn bank op dat moment namelijk buitenspel. Ik heb dit met hem besproken en hij zegt dat dit de waarde van de woning bij verkoop nadelig be├»nvloed. Dat klopt natuurlijk. De vraag is uiteindelijk: hoeveel? Is de waarde daling minder dan het bedrag dat wij over hebben voor de zolder dan heeft hij alsnog winst. Of is het verkopen van een woning waar een erfdienstbaarheid op rust gecompliceerder en zakt daarom de prijs nog meer? Of zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd zie? U ziet. Vragen genoeg.

Hoop dat u me kunt helpen!

Met vriendelijke groet,

Manus
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Huis kopen met kwalitatieve verplichting / erfdienstbaar

Bericht door SimpleMind »

Mijn vraag is of u mij kunt helpen in te schatten wat zijn makelaar hem adviseert. En wat voor ons de beste strategie is om zeker te stellen dat we toch de zolder kunnen ÔÇÿkopenÔÇÖ via een erfdienstbaarheid en of kwalitatieve verplichting op het moment dat hij zijn woning verkoopt. Zoals ik het heb begrepen staat zijn bank op dat moment namelijk buitenspel.
Zeer waarschijnlijk zal de makelaar adviseren om te verkopen zonder huurder. Met huurder levert de woning simpelweg minder op...
En net als de vorige keer zal de bank zich niet buiten spel laten zetten en dus nooit akkoord gaan verplichtingen naar derden.
Dus de beste strategie om zeker te stellen dat je er kunt blijven zitten is de hele woning kopen....
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Huis kopen met kwalitatieve verplichting / erfdienstbaar

Bericht door exroosje »

Zou die vrees voor verhuurde objecten niet vooral van toepassing zijn voor woonhuur met bescherming?
Hier is sprake van een bedrijfsobject met kennelijk een gemakkelijk opzegbare huur.

Als de zolder ook ingericht is als bedrijfsruimte is het juist verhuurd meer waard.

Woorden als erfdienstbaarheid zijn trouwens wel erg prijsdrukkend.....
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Huis kopen met kwalitatieve verplichting / erfdienstbaar

Bericht door SimpleMind »

Er wordt gesproken over "zijn woning inclusief berging te verkopen"... dat klinkt mij niet direct als bedrijfsbestemming...
Potentiele kopers van een woning (en geldverstrekkers!!) zullen bij het woord huurder niet direct staan te springen, huurbescherming of niet.
Tuurlijk er kunnen "investeerders" zijn die het pand willen verhuren en juist blij zijn met bestaande huurders.
Maar een gemiddelde koper van een woning zit daar echt niet op te wachten en hypotheekverstrekkers al helemaal niet.
Mijn inschatting is dat er niet veel mogelijkheden zijn, tenzij TS het object (dus totaal) zelf kan kopen.
Plaats reactie