Vooruit betalen rente

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

runnie
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 mei, 2011 12:38 pm

Vooruit betalen rente

Bericht door runnie »

Ik denk dat het wellicht gunstig is om de rente voor 1e helft van 2018 vooruit te betalen.
Rente is 1,5%
hypotheek 191.600
WOZ +-200.000,
totale rente 2.874

Door de helft ( 1.437)vooruit te betalen kan ik volledige bedrag aftrekken over 2017 en bespaar ik VRH.
Wij hebben verhuisplannen en hoop is gevestigd op project dat Q1 in de verkoop gaat. Oplevering waarschijnlijk niet voor Q1 2019 maar zou er toch voor kiezen om huidige woning direct te koop te zetten. Dit maakt kans aanwezig dat we 2e helft van het jaar minder rente betalen en er dus meer af te trekken valt. Dat lijkt het me gunstigere om zoveel mogelijk in 2017 te betalen. Stel dat we huidige woning volgend jaar per 1 juli verkopen (eerder zal niet gebeuren) dan hebben we over 2018 nl helemaal geen HRA dus dat is 1400,- betaalde rente in 2017 mooi meegenemen.

Las elders http://www.amweb.nl/financiele-planning ... n-10198476 al wel dat Rabobank dit niet aanbied maar wel moet accepteren. Hebben jullie hier ervaring mee? Is het de
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Vooruit betalen rente

Bericht door M_1 »

Te dingen.
- waar ga je dan wonen tussen juli volgend jaar en de oplevering van de nieuwe woning? Het zou logisch zijn om de levering van de huidige woning pas te doen nadat je verhuisd bent.
- hoe financier je de nieuwe woning? Ik neem aan dat je daar ook een hypotheek voor nodig hebt. In de regel begint die lening al te lopen op het moment dat de bouw begint. Je zult dan dus naast de rente voor de huidige woning ook rente voor de nieuwbouwwoning moeten betalen. Je kunt vaak ook pas betalen bij levering, maar de bouwers rekenen dat in het algemeen zeer hoge rentes voor (bv 6 of 8 procent).
Plaats reactie