bankspaarhypotheek aanpassen of niet

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

michel00011
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 27 sep, 2017 1:39 pm

bankspaarhypotheek aanpassen of niet

Bericht door michel00011 »

Huidige situatie:
Huis gekocht in juni 2011 met uiteindelijk een hypotheek van obvion bestaande uit 2 delen
- 200000 bankspaar, rente 5,6%, looptijd 20 jaar, 10 jaar rentevast
- 96000 spaargerust aflossingsvrij, rente 5,6%

in 2011 27500 gestort in de bankspaar, waarbij de bandbreedte volledig benut is
Woz waarde woning 239000
vervolgens diverse stortingen gedaan in het aflossingsvrije spaargerust deel, de hoogte van deze lening is nu 75000

Voor de bankspaar betaal ik 261 euro inleg en 933 rente, voor de spaargerust 350 euro rente. Bruto, ik zit in de 42% schaal

Ik wil uiteindelijk mijn hele hypotheek aflossen en dit graag op de meest verstandige manier :wink:
Op dit moment heb ik ongeveer 25k beschikbaar om iets te doen met mijn hypotheek.
Moet ik wachten tot 2021 als de rentevaste periode is afgelopen of zijn er al eerder mogelijkheden? (25k in de aflossingsvrije hypo stoppen lijkt mij de simpelste, maar ik hoop dat er een betere is)
BoschRABO
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 1:17 pm

Re: bankspaarhypotheek aanpassen of niet

Bericht door BoschRABO »

Hoi Michel,

Het meeste voordeel haal je dmv het inkorten van je spaarhypotheek en het bijstorten, zeker niet het aflossen op je aflossingsvrije gedeelte, zie blogspot tijd is geld, tooltje spaarhypotheek versie 3 invullen en klaar!

Mvg
michel00011
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 27 sep, 2017 1:39 pm

Re: bankspaarhypotheek aanpassen of niet

Bericht door michel00011 »

Bedankt voor je antwoord. De bandbreedte zit nu ver in de 9, dus bijstorten mag niet meer.
Kom ik niet in de knoei met uitkering uit kapitaalverzekering eigen woning? Deze wordt korter dan 20 jaar waardoor de vrijstelling fors minder is.
KingGirl
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 sep, 2017 10:43 am

Re: bankspaarhypotheek aanpassen of niet

Bericht door KingGirl »

Sinds 1 april dit jaar zijn de looptijdseisen voor de kapitaalverzekering eigen woning vervallen. Dit betekent dat je ook bij een looptijd korter dan 20 jaar de hoge vrijstelling van Ôé¼162.500 (Ôé¼325.000 als je een fiscaal partner hebt) krijgt.

Door het verkorten van de looptijd krijg je dus weer ruimte om een extra storing in je spaarhypotheek te doen ├®n hou je de hoge vrijstelling.
michel00011
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 27 sep, 2017 1:39 pm

Re: bankspaarhypotheek aanpassen of niet

Bericht door michel00011 »

Ok, dat is goed nieuws wat betreft het inkorten.

Ik heb zitten rekenen via de genoemde tool http://geld-is-tijd.blogspot.nl/p/spaar ... sie-3.html

Om het duidelijk voor mezelf te houden; als ik over de helft ben van mijn beoogde eindkapitaal van de bankpaarhypotheek ben ik gebaat bij een hoge rente. (inleg is netto, betaalde rente is bruto)
Ik dacht ergens gelezen te hebben als je een nieuw rentevoorstel krijgt van de geldverstrekker (in mijn geval 2021) en hier niets meedoet, dat de oude rente dan doorloopt. Klopt dit?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: bankspaarhypotheek aanpassen of niet

Bericht door M_1 »

Nee, klopt niet.
Wat wel zo is is dat als je niets doet de rentetermijn in de regel gelijk blijft. Dus had je de rente tien jaar vast staan, dan zul je nu opnieuw de rente voor tien jaar vast krijgen.
Plaats reactie