hypotheek werkende AOWer met uitgesteld aanv. pensioen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Tjeempie
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 sep, 2017 2:20 pm

hypotheek werkende AOWer met uitgesteld aanv. pensioen

Bericht door Tjeempie »

Welke bank of andere financierder wil het opgebouwde pensioenrecht WEL mee laten tellen als toekomstig inkomen voor de berekening van de maximale hypotheek? Vanwege doorwerken naar AOW nu veel inkomen; straks na stoppen met werken alleen nog AOW plus het opgebouwde pensioen, dus daar zou hypotheek op gebaseerd kunnen worden. Maar welke bank rekent met tabellen, waarbij het toekomstige pensioenbedrag wel meetelt bij de hypotheekberekening? Het is toch onzin om te zeggen: kom maar weer terug als je helemaal gestopt bent met werken, dus je pensioen niet meer verhoogd wordt maar uitbetaald wordt. Er is immers al een pensioenbedrag bekend, dat nog hoger wordt omdat er nog premie wordt betaald van het loon. Bij 55-plussers wordt toch ook rekening gehouden met het te verwachten pensioen via de getallen in MijnPensioenoverzicht of UPO's. Waarom niet bij iemand die nog een jaartje door blijft werken na de AOW-datum? Kortom: welke bank werkt wel aan maatwerk? Overheidsnormen en de wet maken dat wel mogelijk (AFM).
Tjeempie
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 sep, 2017 2:20 pm

Re: hypotheek werkende AOWer met uitgesteld aanv. pensioen

Bericht door Tjeempie »

Ja, van de SNS bank. Andere suggesties misschien?
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: hypotheek werkende AOWer met uitgesteld aanv. pensioen

Bericht door webka »

Ik vind je post enigszins onduidelijk.

Wil je nu rekenen met het reeds opgebouwde, en vaststaande pensioen? Dat is uiteraard geen probleem.
Of wil je rekenen met het toekomstige pensioen dat wordt opgebouwd met loondienstinkomen dat ie verdient nu hij al AOW ontvangt?
Indien het laatste: Dat is onzeker. Een AOW-er is niet te vergelijken met iemand van 55-67. inkomen AOW-er is minder bestendig, en dus is het extra pensioeninkomen dat ie aanvullend opbouwt onzekerder.
Wanneer het echter om "1 jaartje" gaat, en je wilt het inkomen dat ie na dat jaartje ontvangt als uitgngspunt nemen, dan moet er inderdaad met maatwerk wel wat mogelijk zijn.

Zijn er iets van compenserende factoren? Heeft ie spaargeld bijvoorbeeld, zo ja hoeveel? En leent ie minder dan 80% bijvoorbeeld?
Tjeempie
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 sep, 2017 2:20 pm

Re: hypotheek werkende AOWer met uitgesteld aanv. pensioen

Bericht door Tjeempie »

Het gaat om mijzelf trouwens. Ik wil rekenen met:
- AOW (wordt al uitgekeerd) + het tot nu toe opgebouwde pensioen (opgave pensioenfonds), omdat het uiteindelijke pensioenbedrag nu nog niet duidelijk is. Toch wil SNS dit nu niet meetellen. Pas als ik gestopt ben met werken en het pensioen wordt uitgekeerd, willen ze dat.
- het gaat inderdaad maar om nog iets meer dan 1 jaar doorwerken en AOW-bedragen + deel van salaris opzijzetten;
- spaargeld is er in beperkte mate (om de k.k. te betalen bijvoorbeeld, als aankoopprijs passend is);
- 80% lenen (van de koopprijs?) kan, mits de aankoopprijs passend is natuurlijk.
- ik wil aflossingsvrij lenen, wat in mijn geval nog steeds schijnt te kunnen.
Tjeempie
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 sep, 2017 2:20 pm

Re: hypotheek werkende AOWer met uitgesteld aanv. pensioen

Bericht door Tjeempie »

Pensioen is bij groot pensioenfonds. Hypotheekbedrag max. 90.000 gewenst. Nog geen concreet huis op het oog, wel aan het oriënteren. Bedragen huidige inkomen en inkomen na stoppen met werken wil ik liever niet op internet vermelden.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: hypotheek werkende AOWer met uitgesteld aanv. pensioen

Bericht door M_1 »

Wat mogelijk kan meespelen is of je pensioenbedrag al zeker is of nog moet worden aangekocht. Bij veel pensioenfondsen bouw je een pensioen per jaar op, maar er zijn ook waarbij je een kapitaal opbouwt en de uitkering die ervan kan worden gekocht onzeker is.
Tjeempie
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 sep, 2017 2:20 pm

Re: hypotheek werkende AOWer met uitgesteld aanv. pensioen

Bericht door Tjeempie »

Het gaat om ABP pensioen.
Tjeempie
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 sep, 2017 2:20 pm

Re: hypotheek werkende AOWer met uitgesteld aanv. pensioen

Bericht door Tjeempie »

Ook geen BKR-registratie of schulden!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: hypotheek werkende AOWer met uitgesteld aanv. pensioen

Bericht door M_1 »

Ik zie zo op het eerste gezicht ook niet waarom een hypotheek onmogelijk zou zijn. Ik denk dat het in dit geval aan de adviseur ligt.

Enige wat ik nog zou kunnen bedenken is een veel jongere partner zonder inkomen, waardoor de AOW de eerste tijd een stuk lager wordt. Maar zelfs dan kom je met een pensioen vanuit ABP vaak nog wel in aanmerking.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: hypotheek werkende AOWer met uitgesteld aanv. pensioen

Bericht door webka »

Ook indien er geen "recht" meer is op aflossingsvrij kan er aflossingsvrij worden geleend. Er is alleen geen renteaftrek indien geen overgangsrecht van toepassing is.
Echter gezien het lage inkomen ├®n AOW-er, maakt het qua leencapaciteit nauwelijks iets uit of er aflossingsvrij en dus eventueel box 3 wordt geleend.
Daarnaast is zijn fiscale voordeel uiteraard ook gering.
Plaats reactie