Extra bijstorten op depot mogelijk?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

sdekker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 20 sep, 2017 12:35 am

Extra bijstorten op depot mogelijk?

Bericht door sdekker »

Ik heb een ABN Amro bankspaar budget hypotheek afgesloten in Juni 2012.
- 293K voor 15 jaar vast met 5,65%
- inlegdepot van 58K met 10:1 inleg (6 jaar hoog, 24 jaar laag) en rente van 4,15%

Daarnaast heb ik een 80K aflossingsvrij onderdeel waarvan ik al 24K heb afgelost.

Graag zou ik extra storten in het depot zodat de hypotheek al eerder kan worden afgelost (bijv. na 20 of 15 jr). Wat zijn hier de mogelijkheden voor? Of kan ik beter de komende 7 jaar aflossingsvrij aflossen (of beiden).

We gaan de 21ste naar de bank en ik zou enorm geholpen zijn met tips / advies vooraf.

Gr. Sander
BoschRABO
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 1:17 pm

Re: Extra bijstorten op depot mogelijk?

Bericht door BoschRABO »

Sander,

Kijk eerst hier even na; http://geld-is-tijd.blogspot.nl/p/spaar ... sie-3.html

Je kunt je spaarlooptijd inkorten en dan meer storten, dit is fiscaal veel lucratiever!! Zeker niet aflossen op je aflossingsvrije deel. Met het tooltje kun je precies uitrekenen wat je voordeel is; dit loopt voor jou in de tienduizenden euro's. De bank zal je hier nietnevernooit op wijzen (zelf ondervonden) waarschijnlijk zullen ze in eerste instantie zeggen dat het niet mag of kan. De fiscale regels zijn echter veranderd en volgens mij moeten ze er in mee, anders "even" voorleggen aan Kifid.
Btw

Je kunt sws terug van 30 naar 20 jaar! Je "winst" zal oplopen naarmate je hem meer in kort tot rond de 10 jaar, je moet echter wel veel geld inleggen maar per saldo is het goedkoper: zie rekentool

Ik heb bijna dezelfde hypotheek (295k) 5,4% en het levert mij Ôé¼60000 op!
Succes
sdekker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 20 sep, 2017 12:35 am

Re: Extra bijstorten op depot mogelijk?

Bericht door sdekker »

Hi - dank je voor je reactie! De afspraak met de bank is verzet dus ik kan deze informatie dan meenemen. Ik heb wat vragen waar ik hoop dat je me bij kunt helpen.

1. Ik heb een extra regel toegevoegd waarin ik aangeef dat ik dit jaar 30k bijstort. Dat geeft dan een besparing van 25K, alleen is me niet duidelijk wat de impact is op de looptijd. Hoe kan ik dat terugvinden? Moet ik dan de looptijd ook aanpassen?
2. Hoe kan ik de bank bewegen het extra gestorte bedrag op het depot ook te gebruiken voor extra stortingen?

Bedankt! Sander
BoschRABO
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 1:17 pm

Re: Extra bijstorten op depot mogelijk?

Bericht door BoschRABO »

Hoi Sander,

Die 30k instorting heeft in principe geen invloed op je looptijd maar op je 1:10 verhouding; je bandbreedte. Als je bv in jaar 1 1000 totaal hebt gestort mag je maximaal 10000 storten of minder, dus als je 30000 bijstort wordt je minimale inleg 3000 mits je in voorgaande jaren niet minder hebt ingelegd, de 1:10 regel neemt ook je maandelijkse storting mee. Voor wat betreft de 30k storting; die wordt gewoon in het spaardepot gestort en daarvan profiteer je dus direct. Sommige banken hanteren 1:7

Door bijstorten zit je op een gegeven moment aan de max bandbreedte en kun je dus niet meer bijstorten, de oplossing is dan verkorten en daarna weer max bijstorten.
Ik zit nu aan max voor 20 jaar, kort in naar 15; stort 4 jaar max bij; kort in naar 10; stort 1 jaar bij en klaar is K. Hypotheek nul.
sdekker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 20 sep, 2017 12:35 am

Re: Extra bijstorten op depot mogelijk?

Bericht door sdekker »

Helder - de stortingen de eerste zes jaar bedragen 9K dus dat biedt mogelijkheden voor de bandbreedte. Ik ga het gesprek met de bank in en laat weten hoe dat is verlopen.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Extra bijstorten op depot mogelijk?

Bericht door SimpleMind »

@sdekker: Laat voor je uitrekenen wat een optimaal scenario is: inkorten is zeker een mogelijkheid en biedt zeker ruimte voor besparing.
Te ver inkorten (volgens schema's zoals BoschRabo hier schetst) is echter een slecht plan en zal geld gaan kosten.

@BoschRabo:Je schrijft hier duidelijk iets anders dan in je eigen topic http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopi ... 285#p83314.
Daar schrijf je namelijk:
Via het tooltje blogspot(tijd is geld) kom ik op een inkorting van 20 naar 15 jaar en het bijstorten van 3 keer 25000 p/j op een optimaal resultaat van 71k. Rente is inderdaad boven de 5% en staat tot 2035 vast. Over 2 jaar brengt deze "truuk" meer op dan ik aan netto hypotheekrente betaal! Bedankt Wiebus!
In jouw geval inkorten naar 15 of 16 jaar kan ik goed begrijpen, verder inkorten naar 10 jaar zal je weinig positiefs opleveren... prima als je snel van je hypotheek af wilt maar een slecht plan voor je portemonee...
Plaats reactie