huuropbrengst zonder hypotheek effect op maximale hypotheek?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Sherwin
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 sep, 2017 6:51 pm

huuropbrengst zonder hypotheek effect op maximale hypotheek?

Bericht door Sherwin »

Hallo Ik heb 220 duizend euro winst als ik mijn huis zou verkopen. Ik wil met de winst een winkel (zonder hypotheek) kopen die ik al op de oog heb.
In de winkel die ik wil kopen zit momenteel een huurder in die een contract heeft getekend van 5 jaar waarbij hij 1975 euro per maand betaalt.

De huurder zit nu 2 jaar in en heeft dus nog 3 jaar te gaan.
Zelf heb ik met de huurder gesproken over of hij tevreden is met zijn zaak en over of hij plannen had om langer te blijven en hij zei dat hij tevreden is en dat hij van plan is om langer te blijven, wat voor mij een opluchting is als iemand blij is met zijn zaak en langer wilt blijven.

De VVE kosten van de winkel bedraagt 165 euro plus er is ook onderhoudskosten die ik moet betalen voor bijvoorbeeld als er lekkage is of dat ik misschien de WC moet vervangen en daarom wil ik en bedrag opzij leggen van 400 euro voor onderhoudskosten van de winkel.

Maar nu de vraag is ik wil ook een huis gaan kopen met een hypotheek.
Mijn maximale hypotheek dat ik kan krijgen is 262 duizend euro en daar betaal je ongeveer 925 euro voor per maand netto (1080 bruto) met de huidige rente van 2.5%.

Mijn vraag is doordat ik huurinkomsten ontvang kan ik dan meer hypotheek ontvangen ?
- Zo ja hoeveel meer kan ik krijgen ?

Ook wil ik de hypotheek sneller gaan aflossen met mijn huurinkomsten en mijn loon te combineren.

Hoe weet ik zo zeker dat ik 220 duizend euro winst heb op mijn huidige huis is dat me buurman (in amsterdam) zijn huis die exact dezelfde uitziet binnen 1 week voor een bedrag van 430 duizend euro heeft verkocht.


Meer info over de winkel:
Huur: 1975 euro
VVE kosten: 165 euro
Meter: 125m
Bouwjaar: 1980

(Voor de mensen die het niet weten, huurinkomsten wordt gezien als box 3 inkomen en daarvoor betaal je geen inkomstenbelasting over)
Laatst gewijzigd door Sherwin op wo 13 sep, 2017 8:32 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: huuropbrengst zonder hypotheek effect op maximale hypoth

Bericht door Rense »

PS mocht je het niet weten. Je nieuwe hypotheek wordt (grotendeels) ook een box 3 lening waarvan de rente niet aftrekbaar is en vraag is of daar rekening mee gehouden is bij de bepaling van de hoogte van het bedrag. Het zou zo maar kunnen dat je dan een stuk minder kunt lenen.
Sherwin
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 sep, 2017 6:51 pm

Re: huuropbrengst zonder hypotheek effect op maximale hypoth

Bericht door Sherwin »

Bedankt Rense voor je reactie.
Ik wist dit niet, ik krijg ongeveer 120 euro aan hypotheek rente aftrek en heb dit huis 3.5 jaar geleden gekocht.

Wat ik begrijp is de hypotheekrente die ik van de afgelopen 3 en een half jaar heb gekregen niet aftrekbaar is ?
dan zou het maar een paar tientjes schelen ?

Ik haal wel de PS bij mij tekst weg ik zie dat het wel raar overkomt (en leest) nu ik het weer lees :wink:
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: huuropbrengst zonder hypotheek effect op maximale hypoth

Bericht door SimpleMind »

Wat Rense bedoeld is niet de hypotheekrente voor je huidige woning maar voor de nieuwe woning die je zou gaan kopen.
Als de de overwaarde van 220k niet in je nieuwe huis stopt maar gebruikt om iets anders mee te doen (vakantie, auto, 2e woning, etc) dan is de hypotheekrente van de nieuwe hypotheek over dat bedrag niet aftrekbaar (diezelfde box3). En dat heeft een hele grote impact op je leencapaciteit en je netto kosten.
Sherwin
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 sep, 2017 6:51 pm

Re: huuropbrengst zonder hypotheek effect op maximale hypoth

Bericht door Sherwin »

Bedankt SimpleMind voor je uitleg.

Dus in plaats van dat ik maximaal 925 euro netto aan een huis kwijt ben (met 2.5% rente) moet ik naar de bruto bedrag (van 925 euro) kijken ?

Ik heb snel gekeken hoeveel dat is met 2.5% rente en daar kwam ik uit dat ik ongeveer 225 duizend euro maximaal mag lenen dus een vermindering van 37 duizend euro.
Maar nu is de vraag kan ik ook mij huurinkomsten gebruiken om meer hypotheek te krijgen en hoeveel zou dat zijn ?
Sherwin
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 sep, 2017 6:51 pm

Re: huuropbrengst zonder hypotheek effect op maximale hypoth

Bericht door Sherwin »

Nu ik zie dat niemand reageert op mijn vraag heb ik mij eigen research gedaan, en ben tot conclusie gekomen dat verschillende hypotheek verstrekkers verschillende regels hanteren voor het huur inkomsten.
Maar er is 1 voorwaarde waar de winkel of huis waar je huur van ontvang moet voldoen en dat is dat hij voor 70% minimaal
afbetaald moet zijn dat je de huur inkomsten mag meerekenen aan je loon.
de ( huur inkomsten - minus hypotheek lasten van de pand waar je huurinkomsten ontvangt ) word voor 85% meegeteld op je loon.
Ook moet je aantonen dat de winkel of huis een verleden van 3 jaar verhuur heeft en dat er een huurder in zit die een huurcontract heeft van minimaal 1 jaar.
Om dit te delen hoop ik voor de mensen die dezelfde vraag als mij hadden er ook zijn uitgekomen.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: huuropbrengst zonder hypotheek effect op maximale hypoth

Bericht door Rense »

@Sherwin

Dat zijn waarschijnlijk de eisen van ├®├®n aanbieder maar is zeker niet maatgevend voor het algemene beeld.

Als je aan al de genoemde voorwaarden voldoet is er wellicht een aanbieder die hierin meegaat.

De gewenste constructie zal echter door zeer weinig geldverstrekkers worden geaccepteerd.

Echt een casus voor een goed onafhankelijk adviseur dus.
Sherwin
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 sep, 2017 6:51 pm

Re: huuropbrengst zonder hypotheek effect op maximale hypoth

Bericht door Sherwin »

@Rense
Ja je hebt gelijk het is een eis van 1 aanbieder er waren zelfs aanbieders die het niet zouden doen.
Ja ik moet misschien met een onafhankelijke adviseur over praten.
Bedankt Rense :wink:
Plaats reactie