Spaarhypotheek verkorten.

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

BoschRABO
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 1:17 pm

Spaarhypotheek verkorten.

Bericht door BoschRABO »

Goedemiddag,

Ik zou graag willen weten of ik de looptijd van mijn spaarhypotheek kan verkorten na de 1 april wijziging van Wiebus.
Huidige looptijd 20 jaar
Ingangsdatum 30 maart 2013
Huidige depot 103000
Maandinleg 250
Eindbedrag 310000
Kan de looptijd naar 15 jaar? Of korter?

Heb namelijk weinig vertrouwen in het advies van de betreffende bank.

Mvg
Wouter
Djcrowd
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 7:58 pm

Re: Spaarhypotheek verkorten.

Bericht door Djcrowd »

Je kan inderdaad sneller dan 20 jaar het totale bedrag bij elkaar te sparen. Je moet nog wel voldoen aan de bandbreedte van 1:10. De fiscale vrijstelling is je vroeger had bij min. 20 jaar krijg je nu ook bij bv. 10 of 15 jr. Het mooiste zou dan zijn als je de spaarperiode kan inkorten tot hetzelfde moment als je rentevasteperiode afloopt. Op dat moment heb je het volledige bedrag bij elkaar gespaard en kan de lening boetevrij worden afgelost.
BoschRABO
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 1:17 pm

Re: Spaarhypotheek verkorten.

Bericht door BoschRABO »

Djcowd,

Dat wilde ik horen, alhoewel dit zeker niet voordelig is voor de bank, dus ik verwacht enige tegenwerking!
Zal eens informeren vd week en dan post ik het resultaat.

Resumerend: bandbreedte 3000:30000, dus dan zou ik hem theoretisch in 6 jaar vol kunnen storten!
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Spaarhypotheek verkorten.

Bericht door Cnorretje »

Beste BoschRabo, Ik hoop wel dat je niet alleenstaand bent anders ga je dik over de vrijstelling heen.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Spaarhypotheek verkorten.

Bericht door SimpleMind »

Aanvullend: fiscaal gezien mag je nu inkorten. Alle verwijzingen naar minimale looptijden zijn vervallen.
Het is wel de vraag of de bank dit dan ook toestaat. Dit is afhankelijk van de voorwaarden bank en hypotheek.

Verder is het maximaal inkorten en zo snel mogelijk volstorten misschien ook niet het meest optimale scenario.
Inkorten en extra storten kan zeker voordeel opleveren maar te veel inkorten kan ook veel geld kosten!!!
Ik mis wat getallen maar ik zou hoogstens nog enkele jaren inkorten en dan maximaal profiteren van de HRA.

Op basis van de huidige info schat ik je rentepercentage boven de 5%. Als je dat nog lang vast hebt staan kun je behoorlijk rendement halen door vooral niet te veel in te korten.
En dan schat ik dat ┬▒4 jaar inkorten in combinatie met 2 extra stortingen je een maximaal rendement oplevert. Verder inkorten zal waarschijnlijk duurder uitpakken.
BoschRABO
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 1:17 pm

Re: Spaarhypotheek verkorten.

Bericht door BoschRABO »

L.S,

"De Bank" staat inkorting toe! Via het tooltje blogspot(tijd is geld) kom ik op een inkorting van 20 naar 15 jaar en het bijstorten van 3 keer 25000 p/j op een optimaal resultaat van 71k. Rente is inderdaad boven de 5% en staat tot 2035 vast. Over 2 jaar brengt deze "truuk" meer op dan ik aan netto hypotheekrente betaal! Bedankt Wiebus!
Plaats reactie