Extra storten in Spaarhyotheek of aflossen op annuitair deel

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

pietz
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 feb, 2012 10:59 am

Extra storten in Spaarhyotheek of aflossen op annuitair deel

Bericht door pietz »

De vraag is zoals de titel heel simpel: Extra storten in de spaarhypotheek of aflossen op het annuitaire deel van de hypotheek. Ik begrijp dat normaal gesproken extra storten meer oplevert aan rendement. Echter krijgen we op dit moment meer rente op het spaardeel in de hypotheek dan we betalen voor het hypotheek bedrag. Dit komt door een foutje van de aanbieder, wat weer wordt opgeheven bij een wijziging van dit hypotheekdeel (een storting). Daarom wordt het toch iets ingewikkelder. Hieronder de gegevens:

1e deel hypotheek: Spaarhypotheek Aegon
171.500 Loopt sinds oktober 2008
rente van oktober 2008 tot 1 februari 2014 was 5.65%
rente (wat wij betalen) vanaf 1 februari 2014 4.8%, vast tot en met 31 oktober 2038
rente (wat wij ontvangen op het spaardeel) nog steeds 5.65%
Eind 2013 een extra storting gedaan van 13000
Opgebouwde waarde op 29 augustus 2017 is 37.924,34

2e deel hypotheek: Annuiteiten Aegon
Oorspronkelijk 51.500 vanaf 1 februari 2014
rente 3,4% vast tot en met 1 januari 2019
Door extra aflossingen staat nu nog 33.206,85 open.

We hebben NHG.

De aanvraag voor extra storting en aanvraag voor nieuwe hypotheek liep bij Aegon door elkaar heen waardoor ze toen een foutje hebben gemaakt met de offerte en rentebedragen. Daarom krijgen we nu 5.65% en betalen 4.8% Op het moment dat we iets wijzigen in dit leningdeel gaat de rente die wij ontvangen ook naar 4.8%.

De afgelopen jaren hebben we telkens wat extra afgelost. Ook omdat het onderwater staan met het vorige huis toen niet fijn voelde, wilden we dat nu voorkomen. Omdat we nu inmiddels ruim onder de WOZ waarde zitten is dat voor mij gevoelsmatig niet meer per se nodig, en wil ik meer kijken naar rendement van de opties. Ik verwacht dat we hier nog wel een tijdje (5+ jaar) willen blijven wonen. Wat levert nu op dit moment het meeste op?

Alvast bedankt voor de hulp.

Piet
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Extra storten in Spaarhyotheek of aflossen op annuitair

Bericht door SimpleMind »

Beste Piet,

Aparte situatie. Zoals ik het nu lees staan de rente op hypotheek en spaardeel tot 2038 vast.
Als je de hypotheek tot (bijna) 2038 zo laat doorlopen lijkt het niet verstandig om dit te wijzigen. Als je de spaarrente nu gelijktrekt met hypotheekrente moet je daarna flink storten en zelfs inkorten om weer een beetje rendement te halen. Tegelijk is de huidige constructie wel erg star.
Geen wijziging mogelijk is ook niet erg fijn, de lasten zijn niet heel erg laag en het grote voordeel krijg je eigenlijk pas aan het einde van de looptijd.

Ook op korte termijn lijkt er niet veel winst te boeken door extra storten als de spaarrente daardoor lager wordt.
Het wordt natuurlijk anders als de spaarrente weer gelijk getrokkken zou worden. Mogelijk kunnen in de toekomst ook belastingwijzigingen een rol gaan spelen. Maar voorlopig zie ik geen reden aan op het spaardeel iets te veranderen.
pietz
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 feb, 2012 10:59 am

Re: Extra storten in Spaarhyotheek of aflossen op annuitair

Bericht door pietz »

Dank voor je antwoord.

Zeker een vreemde situatie. En misschien dat ik achteraf de rente ook niet zo lang had vastgezet. Bij een volgende verhuizing in de toekomst zal de zaak denk ik wel op de schop gaan. Of dat dan alleen een kortere rente of ook omzetten naar annuitair is, moeten we dan maar eens goed bekijken. Voorlopig gaan we maar gewoon langzaam verder met aflossen op het annuitaire deel.

Met vriendelijke groet,

Piet
Plaats reactie