hypotheek mogelijk (met 2 onderpanden)

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

rene.db
Berichten: 9
Lid geworden op: di 20 mei, 2014 7:49 am

hypotheek mogelijk (met 2 onderpanden)

Bericht door rene.db »

Een vraag.

Ik heb een huis (ongeveer 4 ton, zit nog een hypotheek van 95.000 op)
Ik heb een huis in Amsterdam (zonder hypotheek, maar verhuurd aan kinderen, inkomsten 850 netto, waarde ongeveer 3 ton)

Ik kan op mijn inkomen 4 ton lenen.

Kan ik dan een duurder huis kopen. Dus houd ik 3 ton over van het ene huis, kan 4 ton op inkomen lenen, en kan ik dan de huurinkomsten Amsterdam (of het pand verpanden) om meer te lenen dan mijn inkomen toestaat. (het pand verkopen is ivm met de kinderen geen optie)

Als eea niet zou kunnen dan is de zaak ook duidelijk, dan hoef ik dan in feite niet eens meer te kijken (ik heb namelijk wel een duur huis op het oog)
rene.db
Berichten: 9
Lid geworden op: di 20 mei, 2014 7:49 am

Re: hypotheek mogelijk (met 2 onderpanden)

Bericht door rene.db »

Oke, dank je wel voor je antwoord. Lijkt me wat complex.

Is het niet mogelijk dat het nieuwe pand plus het pand in Amsterdam onder 1 hypotheek kunnen vallen, zodat ik boven de norm kan lenen. De bank heeft dan gewoon zijn zekerheid. En ik kan dat makkelijk betalen vanuit de huur (naast mijn salaris uiteraard)

Het pand in Amsterdam nu verkopen is geen optie, dan zou ik mijn studerende kinderen duperen.

Groet,

Rene
rene.db
Berichten: 9
Lid geworden op: di 20 mei, 2014 7:49 am

Re: hypotheek mogelijk (met 2 onderpanden)

Bericht door rene.db »

Wederom dank. We gaan donderdag naar een pand kijken. Mocht dat wat zijn dan gaan we dat inderdaad doen, dwz hetcmet de adviseur bespreken. Met googlen kwam ik daarbij ook nog uit dat bv BLG en Florius (inkomsten uit huur) het op een of andere manier willen meenemen. Ik dacht dat bij Florius de huurinkomsten een bepaald percentage bij je inkomens-bestanddelen mocht optellen. Mocht dat het geval zijn dan zouden we er uit zijn. Dan zou het betaalbaar worden.

Gr,

Rene
rene.db
Berichten: 9
Lid geworden op: di 20 mei, 2014 7:49 am

Re: hypotheek mogelijk (met 2 onderpanden)

Bericht door rene.db »

Wat zou dan precies lastig zijn (ik heb het idee dat het volgens de regels mag, of juist niet). Of zijn er toch 50 grijstinten

Er langs twee wegen gedacht worden (denk ik dan maar simpel)

Als mijn kinderen klaar zijn met studeren, dan kan het pand in de verkoop, als het pand verpand, is gaat het geld naar de hypotheekverstrekker. (reken bv met 60% van de woz)
Nu verhuur ik het aan mijn kinderen, maar dat is veel minder dan dat ik zou kunnen vragen voor Amsterdamse begrippen. De courantheid en betaalbaarheid van de verhuur is dus uitstekend (en zorgt voor een blijvende inkomstenstroom).

Stel dat ik het pand van as donderdag mooi vind, ik een bod onder voorbehoud van financiering doe, dat geaccepteerd wordt, naar wat voor soort adviseur moet ik dan gaan. Vroeger -20 jaar geleden- heb ik het bij de hypothekeer gedaan. Jullie merken al dat dit ook een soort van poging is om wat meer helderheid te krijgen.

Moet ik nu al naar een adviseur, en dus wat voor soort of bank, want als het uiteindelijk niet kan, wil ik het zo snel mogelijk weten. Scheelt weer wat emotionele energie (ik ben nu al bezig met de vloerverwarming in het nieuwe huis, en waar de boekenkast -mijn grote schat, naast vrouw en kinderen uiteraard- moet komen te staan)

En het kan dus ook nog dat we het uiteindelijk niet mooi vinden, het toch te duur is, het op instorten staat, dat er kwade bosgeesten inwonen: dat we er vanaf zien. Als je dan nu al een formeel traject inga, kan je dan niet beter wachten. Wat is wijsheid.

Kortom: de grote vragen van het leven, ingepakt in dit exemplarische geval.......

(en ik zag dat een reactie verwijderd is..)
rene.db
Berichten: 9
Lid geworden op: di 20 mei, 2014 7:49 am

Re: hypotheek mogelijk (met 2 onderpanden)

Bericht door rene.db »

dank Tukker

Vooralsnog weet ik genoeg. Overmorgen weet ik meer. Ik wacht eerst even de bezichtiging af.

Gr


Rene
rene.db
Berichten: 9
Lid geworden op: di 20 mei, 2014 7:49 am

Re: hypotheek mogelijk (met 2 onderpanden)

Bericht door rene.db »

Even een update, het is een mooi huis en we hebben een bod gedaan onder voorbehoud (financiering, en bouwtechnisch). Mogelijk aan de lage kant (maar dat zal ook ons eindbod wezen, het lijkt me ook een reëel bod)

En ik heb de adviseur gemaild, en nieuwe gegevens verstrekt. Helaas is ze nog op vakantie. Volgens mijn berekeningen zouden we er met florius uit moeten komen. Deze week komt ze er op terug, en dan hebben we waarschijnlijk ook gehoord, of de verkopers het bod zien zitten. Of niet.
rene.db
Berichten: 9
Lid geworden op: di 20 mei, 2014 7:49 am

Re: hypotheek mogelijk (met 2 onderpanden)

Bericht door rene.db »

Helaas pindakaas. Het bod was te laag (en voor ons het maximale).

Uithuilen en opnieuw beginnen.

Adviseur heb ik gesproken. Zij had het erover dat de huurinkomsten van huis Amsterdam wel konden worden meegerekend. Dus de constructie zou wel kunnen
Plaats reactie