How to....

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Albertje666
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 03 jul, 2017 4:06 pm

How to....

Bericht door Albertje666 »

Hallo,

Wij willen graag het huis kopen van mijn ouders.
255.000 kk. is afgesproken.

Mijn vriendin heeft geen werk dus ik kan max een hypotheek krijgen van 130.000. Dat is dus ruim te weinig. Door de koop van het huis krijgen mijn ouders 137.000 in hun zak. Met deze winst willen ze ons helpen alsnog deze hypotheek te kunnen krijgen. Dit willen ze doen in vorm van een 2e lening. Van de betalingen die ik op die 2e lening doe betalen mijn ouders hun huur voor hun huis in het buitenland.

Wat is nu de beste methode om dit voor mekaar te krijgen?

De hypotheek van 130.000 afsluiten met als onderpand het huis van 255.000. Daar zal de bank weinig problemen mee hebben vanwege het minimale risico voor de bank. En als de hypotheek gepasseerd ia de 2e lening met mn ouders regelen? Of gaat die vlieger niet op omdat de bank wil weten hoe we de rest gaan financieren?

Andere optie is dat we dit vertellen bij de bank, met het risico dat zij deze constructie afkeuren omdat dan mijn lasten ( voor beide leningen) naar hun mening misschien te hoog worden. Ook al zijn ze tesamen 100 euro minder per maand als mn huidige hypotheek.

Derde optie is om de hypotheek van 130k te regelen.
Gebruik te maken vd 100k belastingvrije schenkingsrecht die mu geldt. En belasting te betalen over de 37.000 schenking. En dan als de hypotheek gepasseerd is een terugbetalingsregeling met mn ouders te regelen zodat zij alsnog geld voor de huur daar kunnen krijgen. Of gaan die betalingen zeker opvallen bij de fiscus?

Hoe groot is de kans dat de bank deze 2-delige hypotheek afkeurt? De enige die een risico lopen zijn mijn ouders en niet de bank. Die krijgen bij een executie verkoop makkelijk die 130k terug.

Hoor graag jullie gedachten hierover.
Alvast bedankt en mvg.