Aankoop woning en boetevrij aflossen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Woonhuis
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 25 jun, 2017 6:40 pm

Aankoop woning en boetevrij aflossen

Bericht door Woonhuis »

Beste forumleden,

Ik heb een vraag over de aankoop van een woning en een bestaande spaarhypotheek op het oude huis. Op een kleine 5.000 na is het premie spaardeel van de verzekering opgebouwd ten opzichte van de hypotheek, dus ik wil het restant (5.000) boetevrij aflossen. Hoe gaat dat precies in z'n werk als ik gelijktijdig een nieuw huis wil aanschaffen ZONDER een hypotheek op het nieuwe huis te nemen.

Moet ik:
1. de verzekeraar informeren die gekoppeld is aan de bestaande hypotheek, dat ik boetevrij wil aflossen?
2. moet ik notaris informeren dat ik de bestaande hypotheek boetevrij wil aflossen, zodat hij de hypotheek kan doorhalen
3. en wordt dan het aankoopbedrag van de nieuwe woning opgeplust met het bedrag, dat boetevrij kan worden afgelost.
4. heeft de notaris zelf deze informatie of moet ik dan bij mijn hypotheekverstrekker zelf het openstaande saldo (wat boetevrij kan worden afgelost) opvragen en dat aan mijn notaris aangeven?
5. moet ik voor boetevrij aflossen een hypotheek adviseur inschakelen of kan ik dat zelf?

Ik hoor van uw graag.