Kosten adviseur bij ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Muus
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 08 mar, 2017 9:27 pm

Kosten adviseur bij ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid?

Bericht door Muus »

Wij zijn bij een adviseur geweest voor een ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid van mijn ex-partner. Wij zijn gescheiden. De woning is nog niet eerder verdeeld en wij zijn ieder voor 50% eigenaar.
Ik woon in de woning; ex woont elders.

Intussen hebben wij al vernomen dat het OHA mogelijk is, en dat ik de bestaande hypotheek kan voortzetten met mijn nieuwe partner. Er hoeft geen nieuwe hypotheek afgesloten te worden, de huidige hypotheek kan worden voortgezet tegen dezelfde rente.

Wij schrokken nogal van het tarief dat voor dit traject gerekend wordt door de adviseur (bemiddeling/advies). Dit ligt rond de Ôé¼ 2.000,-. Daarnaast moeten wij dan nog de notari├½le aktes betalen. Ik begreep dat de akte van verdeling en de akte OHA samen zo'n Ôé¼ 1.000,- gaan kosten, en als er daarnaast een tweede (? Dit begreep ik niet helemaal maar de notaris noemde dit zo) hypotheek moet komen, wordt dit rond de Ôé¼ 1.600,-.

Is het zinvol om te gaan 'shoppen' bij diverse adviseurs, of rekenen ze doorgaans allemaal een beetje dezelfde prijs voor bemiddeling en advies bij deze werkzaamheden? Het verzoek kunnen wij niet zelf indienen, dit moet via een tussenpersoon.

En wie kan mij wat duidelijkheid geven over de aktes die je moet laten opmaken? Ook dit is mij niet helemaal duidelijk. Welke aktes heb ik nodig, en wat is een reëele/gemiddelde prijs hiervoor?