Ervaring verhuizen uit Koopgarant woning

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

petervdf
Berichten: 2
Lid geworden op: do 23 feb, 2017 10:36 am

Ervaring verhuizen uit Koopgarant woning

Bericht door petervdf »

Ik ben nieuw op dit forum. Om maar even met de deur in huis te vallen :D :

Wij hebben uitzicht op een nieuwe woning. Financieel voorzien wij geen problemen; het huis kost ca. 65% van wat we maximaal kunnen financieren. We hebben voldoende spaargeld om een tegevallend verkoopresultaat van onze vorige woning op te kunnen vangen. Verder hebben we andere geen (studie-) schulden (gehad).

Waar we nog mee zitten is onze oude woning. Op deze woning zijn koopgarantvoorwaarden van toepassing (hierdoor moeten we de woning terug verkopen aan de woningbouwvereniging). Wat we eignlijk zouden willen is eerst de nieuwe woning aanschaffen en pas als alles (hypotheek etc.) rond is, de oude woning aanbieden bij de woningbouw. In diverse hypotheekgidsen lees ik dat je, wanneer je een hypotheek aanvraagd, aan moet kunnen tonen dat je oude huis te koop staat (bijvoorbeeld door een verkoopopdracht te overleggen). Daarbij lees ik dat je ook spaargeld moet hebben de lasten over een periode op te kunnen vangen (dit tweede is voor ons geen probleem).

Nu is het zo dat de oude woning nooit te koop komt te staan via een makelaar, waardoor we geen verkoopopdracht of iets dergelijks kunnen overleggen. Daarbij willen we onze oude woning liever pas bij de woningbouw aanbieden wanneer we finaal akkoord hebben op de financiering onze nieuwe woning. We kunnen dus ook geen verkoopovereenkomst overleggen. Waar we een beetje voor vrezen is dat we de oude woning moeten aanbieden tijdens de hypotheekaanvraag van de nieuwe woning hetgeen (voor ons gevoel dan) relatief lang kan gaan duren.

Heeft iemand ervaring met het doorstromen vanuit een woning met koopgarant bepalingen?

Weet iemand wat we op dit gebied kunnen verwachten bij het aanvragen van een financiering voor een nieuwe woning terwijl je huidige koopgarant woning nog niet is aangeboden / verkocht?