Van 2 huizen met overwaarde naar 1 huis ivm trouwen.

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

DanielZeeland
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 23 okt, 2016 9:36 am

Van 2 huizen met overwaarde naar 1 huis ivm trouwen.

Bericht door DanielZeeland »

Ik zou graag advies willen hebben in de volgende situatie.

Ik heb in 2013 een huis gekocht, waarbij nu een geschatte overwaarde zit van tussen de 20 en 30 duizend euro. Op het moment van kopen was ik vrijgezel.
Mijn vrouw heeft in 2013 en appartement gekocht waarbij nu een geschatte overwaarde zit van ongeveer 20-25 duizend euro ten opzichte van de koopprijs. Op dit appartement is de afgelopen 3 jaar ook steeds al 10% van de hypotheek afgelost. Zij was tijdens het kopen van dit appartement ook vrijgezel.

Nu hebben wij elkaar helemaal gevonden en zijn wij afgelopen maand in het huwelijksbootje gestapt (gemeenschap van goederen).

Wat we nu willen doen:

Mijn huis (hoogste waarde van de twee) staat inmiddels een maand in de verkoop waarbij er inmiddels veel bezichtigen zijn en ik verwacht dat dit huis op korte termijn verkocht zal worden.

Wij zijn nu samen naar een nieuw groter huis aan het kijken, waarbij het er naar uitziet dat we op korte termijn een bod gaan doen op een huis dat we beide zien zitten. De overwaarde van mijn huis zullen we dan uiteraard gebruiken voor de nieuwe hypotheek. Een hypotheek die ik trouwens alleen zou kunnen dragen.

Het appartement van mijn vrouw blijft dan over. Deze willen we nog niet verkopen. Een reden is dat er zeer waarschijnlijk nog klussen uitgevoerd moeten worden in een nieuw huis. Een andere reden is dat een kennis het appartement graag zou willen huren voor een periode van 1 jaar. Nu zien wij hier ook wel brood in. Door de relatief lage kosten die er zijn vanuit de hypotheek, zijn de huurinkomsten leuke inkomsten. Daarnaast zien wij de prijzen van vooral appartementen hier in de regio snel stijgen. Hierdoor is het ook interessant om deze langer aan te houden.

Nu heb ik twee vragen: Kunnen wij het appartement zomaar verhuren (zit een annuïteitenhypotheek op, en er is een VVE actief) zonder dat wij in de problemen komen.
Kunnen wij bij verkoop van het appartement over bijvoorbeeld 1 jaar de overwaarde in ons nieuwe al aangekochte huis stoppen? Dit in de vorm van een aflossing, of in de vorm van verbouwing? Ik lees namelijk dat je een overwaarde eigenlijk tot 3 jaar lang beschikbaar moet hebben voor een nieuw aan te kopen huis. Maar dit is hier niet van toepassing natuurlijk. Dat huis is er al.

Graag hoor ik wat jullie ideeën zijn hoe in deze te handelen.

Alvast bedankt!