Hypotheek voor woning met bestemming wonen en bedrijf

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

BryanK
Berichten: 3
Lid geworden op: di 30 aug, 2016 10:38 pm

Hypotheek voor woning met bestemming wonen en bedrijf

Bericht door BryanK »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij hier verder kan helpen.

Wij hebben een voorlopig koopcontract voor ons droomhuisje getekend waarbij ik mijn bedrijf wil gaan vestigen (zzper)

Het huis ligt op een bedrijventerrein.

We lopen echter tegen een probleem aan, het vinden van een hypotheek verstrekker.

Tot nu toe haken ze allemaal af op het bestemmingsplan.

Zijn er banken of andere instellingen die wel hypotheken verstrekken voor een perceel met de bestemming wonen en werken?
Albert77
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 26 aug, 2018 9:11 pm

Re: Hypotheek voor woning met bestemming wonen en bedrijf

Bericht door Albert77 »

Wij lopen tegen hetzelfde probleem aan, een woning op ene kleinschalig bedrijventerrein. Zijn er wellicht mensen die ons hierin kunnen adviseren?

Alvast bedankt!
BryanK
Berichten: 3
Lid geworden op: di 30 aug, 2016 10:38 pm

Re: Hypotheek voor woning met bestemming wonen en bedrijf

Bericht door BryanK »

Albert,

Wij hebben uiteindelijk een hypotheek via de ING kunnen krijgen voor 90% van de koopprijs.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheek voor woning met bestemming wonen en bedrijf

Bericht door M_1 »

Een bedrijfsruimte heeft een andere waardering dan een woonruimte. Met daarbij ook een ander risico op waardedaling. Het is dus zeker niet vanzelfsprekend dat zo'n combinatiegebouw op de zelfde manier gefinancierd zou kunnen worden als een gewone woning.

Voor veel mensen is het wonen op een bedrijventerrein of wonen tussen bedrijven ook niet waar ze naar zoeken. Je weet immers maar nooit wat de buurman met zijn bedrijf van plan is. Bovendien zijn voorzieningen vaak ook wat verder weg. Daarom zal de waarde van een woning in een gebied met zo'n gemengde bestemming meestal ook lager uitvallen dan een vergelijkbare woning in een woonwijk. Daar staat dan wel weer tegenover dat de grondprijs vaak een stuk lager is.

Ik heb in mijn directe omgeving ook kennissen die als verkoper hier tegenaan lopen. Mooie moderne woning, leuke lap grond en een redelijke vraagprijs. Maar wel tussen de bedrijven en relatief ver van scholen, winkels en andere voorzieningen. De woning staat al een behoorlijke tijd te koop, maar tot nu toe zonder resultaat. En eerlijk is eerlijk, ik zou er zelf ook niet snel gaan wonen.

Financieren van een gebouw met een gemengde bestemming zal meestal wel mogelijk zijn, maar je zult begrijpen dat dit meestal niet zo eenvoudig werkt als bij een gewone woning. Reken dus op meer eigen geld en minder keus uit aanbieders.
Albert77
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 26 aug, 2018 9:11 pm

Re: Hypotheek voor woning met bestemming wonen en bedrijf

Bericht door Albert77 »

BryanK schreef:Albert,

Wij hebben uiteindelijk een hypotheek via de ING kunnen krijgen voor 90% van de koopprijs.

Beste Bryan,

Wanneer is dat geweest? En is dat via een tussenpersoon gegaan of direct? Ik krijg namelijk nul op het rekest.

Ik hoor graag. Alvast bedankt!
Albert77
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 26 aug, 2018 9:11 pm

Re: Hypotheek voor woning met bestemming wonen en bedrijf

Bericht door Albert77 »

M_1 schreef:Een bedrijfsruimte heeft een andere waardering dan een woonruimte. Met daarbij ook een ander risico op waardedaling. Het is dus zeker niet vanzelfsprekend dat zo'n combinatiegebouw op de zelfde manier gefinancierd zou kunnen worden als een gewone woning.

Voor veel mensen is het wonen op een bedrijventerrein of wonen tussen bedrijven ook niet waar ze naar zoeken. Je weet immers maar nooit wat de buurman met zijn bedrijf van plan is. Bovendien zijn voorzieningen vaak ook wat verder weg. Daarom zal de waarde van een woning in een gebied met zo'n gemengde bestemming meestal ook lager uitvallen dan een vergelijkbare woning in een woonwijk. Daar staat dan wel weer tegenover dat de grondprijs vaak een stuk lager is.

Ik heb in mijn directe omgeving ook kennissen die als verkoper hier tegenaan lopen. Mooie moderne woning, leuke lap grond en een redelijke vraagprijs. Maar wel tussen de bedrijven en relatief ver van scholen, winkels en andere voorzieningen. De woning staat al een behoorlijke tijd te koop, maar tot nu toe zonder resultaat. En eerlijk is eerlijk, ik zou er zelf ook niet snel gaan wonen.

Financieren van een gebouw met een gemengde bestemming zal meestal wel mogelijk zijn, maar je zult begrijpen dat dit meestal niet zo eenvoudig werkt als bij een gewone woning. Reken dus op meer eigen geld en minder keus uit aanbieders.
Beste M_1,

Dank voor je reactie.

De meeste van je argumenten gaan in onze situatie niet op. We zitten overal dicht bij op een kleinschalig bedrijventerrein zonder grote/intensieve industrie. Je moet meer denken aan adviesbureau's en dergelijke.
Wellicht heb je suggesties op je laatste alinea?

Ik hoor graag.

Alvast bedankt!
BryanK
Berichten: 3
Lid geworden op: di 30 aug, 2016 10:38 pm

Re: Hypotheek voor woning met bestemming wonen en bedrijf

Bericht door BryanK »

Albert77 schreef: Beste Bryan,

Wanneer is dat geweest? En is dat via een tussenpersoon gegaan of direct? Ik krijg namelijk nul op het rekest.

Ik hoor graag. Alvast bedankt!
Oktober 2016 via een tussenpersoon, de bank ging akkoord met 90% financiering, 10% en kk dus zelf betaald.

Het gekke is dat we de eerste keer zijn geweigerd bij de ING, de adviseur gaf aan dat de ING aanvragen echter niet bewaard.

Maand later heeft hij het nog eens ingediend en is het goedgekeurd.

Alles bij elkaar zijn we wel 15x geweigerd bij verschillende verstrekkers.
Plaats reactie