Partner uitkopen - Nieuwe hypotheek constructie

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Liflaf360
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 24 aug, 2016 1:20 pm

Partner uitkopen - Nieuwe hypotheek constructie

Bericht door Liflaf360 »

Beste forumleden,

Ik heb advies nodig, want zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer....

Mijn situatie is als volgt, onze relatie is beëindig en ik wil graag ons huis overnemen (partner ontslaan uit hypotheek akte).
Huidige hypotheek (met NHG): EUR 325.000, opgebouwd uit:
Bankspaarhypotheek: EUR 308.000
Aflossingsvrije deel: EUR 17.000
Rentepercentage: 4,45%
Rentevastperiode: 10 jaar vast, met als einddatum rentevaste periode: 01-09-2020 (nog 4 jaar te gaan zeg maar)
Eigendom/schuld van de hypotheek is gelijk verdeeld, 50-50
WOZ: EUR 301.000

Brutomaandlast: ca. EUR 1700 -> Netto: EUR 1200
Bankspaarhypotheek spaarpot: EUR 30.000, de helft hiervan zou aan haar moeten worden uitgekeerd.
Huis zal door mij worden overgenomen conform onze hypotheek waarde, dus EUR 325.000. In dit geval geen sprake van onder- / overwaarde voor haar. Deze huidige marktwaarde is door 3 makelaars bevestigd.

Wat had ik in gedachte?
1) Wijziging hypotheekvorm in akte, dus geen oversluiting!! Combi bankspaar / annuitair, in dit geval EUR 162.500 voor elk leningsdeel. Gesproken met hypotheekverstrekker, kan maar de hypotheekrente blijft dan hetzelfde nl. 4,45%. Voor bankspaar deel geen probleem alleen voor annuitair erg duur gezien de huidige rentestand. Voordeel wel, geen boeterente aangezien de hypotheek niet wordt overgesloten en NHG blijft van kracht.

2) Wijziging hypotheekvorm in akte, dus geen oversluiting!! Combi aflossingsvrij/ annuitair, NHG kijkt enkel naar de oorspronkelijke aankoopwaarde huis en daarvan mag max. 50% aflossingsvrij. In mijn geval betekent dit: 146.000 aflossingsvrij en 179.000 annuitair. Ook hier blijft de rente ongewijzigd, 4,45%. Wederom 'dure' optie door hoge rente stand maar iets goedkoper ivm optie 1. doordat ik geen spaargedeelte meer hoef in te leggen. Geen boeterente aangezien de hypotheek niet wordt overgesloten en NHG blijft van kracht. Helaas verlies ik wel een 4,45% rendement over spaarinleg...

3) Hypotheek deels oversluiten, EUR 162.500 Aflossingsvrij (wijziging vanuit bankspaar) en een nieuwe hypotheek van 162.500 annuitair. Voordeel: lage rente voor annuitair gedeelte, nadeel forse boeterente ca. EUR 12.000. Zou betaald kunnen worden uit bankspaarpot gedeelte of wellicht tegen een renteopslag. Kan dit mbt tot hypotheek overgangsrecht?
Tevens raak ik mijn NHG 'zekerheid' in dit geval kwijt.

4) Hypotheek volledig oversluiten; 100% annuitair.

wat stellen jullie voor? Waar ik naar op zoek ben zijn evt. lagere maandlasten aangezien ik de hypotheek nu zelf moet dragen.

Graag jullie mening en uiteraard zijn andere suggesties/constructies van harte welkom.

gr. Olaf