hypotheek advies, lage maandlasten, eigen geld

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

luukieluuk
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 30 nov, 2007 8:59 pm
Locatie: Utrecht

hypotheek advies, lage maandlasten, eigen geld

Bericht door luukieluuk »

Hallo,

Wij zijn op zoek naar een huis van rond de 450.000. We willen graag maandlasten rond de 1100euro.

Onze situatie:
man, 32jaar, jaarinkomen 41000
vrouw, 33jaar, jaarinkomen 40000

Overwaarde huidige huis 50000
depotwaarde huidige hypotheek 18.000
hypotheeklening (voor nieuwe woning) via ouders 50.000
eigen geld 55.000

Wensen zijn 50-50 spaar-aflossingsvrij; levensverzekering voor beide levens op het spaargedeelte.
We hebben al eens een adviseur langs gehad die aangaf te storten in een spaardepot voor de aflossing van de hypotheek en om de maandlasten zo laag mogelijk te houden de levensverzekering in 1x af te kopen (een lineair dalende verzekering).
Hij kwam dan uit (uitgaande gebruik eigen geld) op een hypotheek van 410.000, met 5,3%, waarbij we dan alleen maandelijkse rente betalen op 1137 per maand. Dat is via Florius (ik had aangegeven dat we geen ABN meer wilde omdat we niet tevreden zijn over de huidige hypotheek, nu lees ik dat Florius ook van ABN is...)

Ik twijvel alleen of we niet op nog lagere maandlasten uit kunnen komen en of het verstandig is de levensverzekering in 1x te betalen...

Heeft iemand suggesties? Uiteraard gaan we ook nog bij andere partijen langs, maar hier heb ik het idee wat onafhankelijker advies te krijgen danvan de adviseurs die ok geld willen verdienen.

Groet,
Luuk
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Beste Luuk,

Zo op het eerste gezicht is Obvion een goede keus. zie http://www.obvion.nl

Kenmerken: uitstekende voorwaarden, de Fortis-variant van de spaarhypotheek is kostenarm en vergoedt op je depot de hytheekrente -/- 1,5%.

Als je in de grote steden woont, kun je overwegen de Rabobank binnen te stappen. Daar hebben ze aantrekkelijke tarieven

Beide alternatieven zijn in mijn ogen aantrekkelijker dan Florius. Florius is weliswaar van ABN, maar staat qua hypotheken daar los van.

Groeten

Steven
luukieluuk
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 30 nov, 2007 8:59 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door luukieluuk »

Hoi Steven,

Dank voor je (snelle) antwoord.

Wat mij opvalt bij obvion is dat ze een relatief hoog percentage hebben voor langer vast (10 jaar 5,4%; 20 jaar 5,7%) er zijn alternatieven die aanmerkelijk goedkoper zijn.

Waarom kan het verstandig zijn toch voor een wat hogere rente te kiezen?

Heeft iemand ervaring met het vooraf afkopen van een levensverzekering? Is dat verstandig of zitten daar ook risico's aan?

Bovendien vraag ik me af of het soms toch aantrekkelijk kan zijn om meer eigen geld in de hypotheek te stoppen en zo een lagere hypotheek te krijgen en dus minder rente te hoeven betalen?
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Beste Luuk,

Obvion Basis is bij 100% executiewaarde (dat is wat je leent toch?)

10 jaar vast, 5,1% aflossingsvrij en 5,3% spaar
30 jaar vast, 5,4% aflossingsvrij en 5,6% spaar

Voorwaarden van Basis is al beter dan de meeste andere banken, dus je hoeft niet voor de gewone variant te gaan.

Afkoop van levensverzekering levert vaak een (hoge) boete op. Er zijn uitzonderingen zoals Obvion Spaar en Rabobank SpaarZeker

Hogere rente is bij een spaarhypotheek minder erg: de hogere rente die je betaalt wordt deels gecompenseerd door de spaarvergoeding. Zeker als met eigen geld een hoge storting kunt doen, merk je er bijna niks van. Eigen geld kun je beter niet direct in de hypotheek stoppen, maar beter als hoge storting in je spaarverzekering. Laat je adviseur maar uitreken wat het effect is van beide varianten.

Groeten

Steven
luukieluuk
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 30 nov, 2007 8:59 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door luukieluuk »

Erg duidelijk! Dank hiervoor.

Wanneer ik concreet een huis met bijbehorende koopsom heb, zal ik de voorstellen hier even posten en kijken wat jullie er van vinden.

Wanneer het namelijk alleen om een hypotheek gaat, of een hypotheek met gebruik van overwaarde is het voor mij allemaal nog wel te volgen en kom je met logisch denken en wat nalezen een heel eind. Alleen nu zit er ook een (voor mijn doen) aardige pot eigen geld bij, dan kun je ineens heel veel verschillende varianten van financiering voor je kiezen krijgen en zie ik door de bomen het bos niet meer. Een keuze als deze maak je voor zo'n lange periode, en het gaat om zoveel geld dat ik dan ook van baal dat je het niet helemaal niet meer in eigen hand hebt en vertrouwen moet hebben in iemand die 'beslist' over jouw geld, zonder dat het zijn of haar verantwoordelijkheid is.

Erg fijn dan ook dat er mensen zoals jullie zijn die een 'third' of 'fourth' opinion geven!

Nogmaals dank
wo0t

Vast dienst verband

Bericht door wo0t »

Ik ben benieuwd of jullie beiden een vast dienstverband hebben.
Als dit namelijk zo is dan is er nog een andere optie.

Ik zie het wel.

Groetjes
luukieluuk
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 30 nov, 2007 8:59 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door luukieluuk »

Ik heb een vast dienstverband, mijn vriendin vanaf januari (dat is 100% zeker).
wo0t

Vast dienstverband

Bericht door wo0t »

Dan zou het een optie zijn om de eigen middelen te gebruiken om je hypotheekbedrag zover te verlagen dat je in aanmerking komt voor een actie die op dit moment bij de ING loopt.

Daarmee zou je uitkomen op 4,9% 10 jaar vast tot 100% executiewaarde verstrekking. Ik zag zo je rentetarieven die je noemde maar ik denk dat dit zeker even het navragen waard is.

Je had het namelijk over de laagste maandlasten en die krijg je door het hele bedrag aflossingsvrij te doen. Voor zover ik weet is dit namelijk mogelijk bij de ING tot 100%. Zou in jullie situatie best een mogelijke oplossing kunnen zijn.

Gewoon eens bij een tussenpersoon of even bij het ING kantoor langs.
luukieluuk
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 30 nov, 2007 8:59 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door luukieluuk »

Was mij ook al opgevallen dat hij meerdere malen ING noemde als DE partij.
Opties zijn altijd welkom, maar dan moet het wel volledig zijn.

Tukker, bedankt voor de opheldering!

Ik heb echter 1 vraag over Obvion. Wanneer ik op hun site kijk naar mijn maximale hypotheek valt deze vrij laag uit. Zijn er beperkende voorwaarden bij Obvion (met mijn bovengenoemde profiel) om een hypotheek af te kunnen sluiten?

Morgen ga ik bij een adviseur in Utrecht langs, ik zal ook even laten weten wat zij zeggen.

Groet,

Luuk
Plaats reactie