Eigen huis bouwen en huidige woning

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

thewongandonly
Berichten: 10
Lid geworden op: za 22 dec, 2012 2:54 pm

Eigen huis bouwen en huidige woning

Bericht door thewongandonly »

Hallo,

Mijn vrouw en ik hebben het plan om een eigen huis te bouwen. Nou hebben we een bestaande woning met een hypotheek van Ôé¼322k (FWIW Ôé¼314k Banksparen, Ôé¼8k aflossingsvrij) bij de Rabobank. We kunnen een bedrag lenen van ca. Ôé¼685k. Het perceel wat we op het oog hebben is Ôé¼160k. We willen een huis bouwen van ca. 300m2/1100m3. Gezien de gemiddelde prijzen voor het bouwen (Ôé¼1350/m2 of Ôé¼400/m3) zou het ons te bouwen huis ca. Ôé¼400k kosten.
We kunnen echter niet een hypotheek nemen op het nieuw te bouwen huis alvorens we onze huidige woning verkocht hebben. Wij zijn echter bang dat de kavel tegen die tijd verkocht is. Is het mogelijk een hypotheek nemen op de kavel, zodat deze aangeschaft is en vervolgens onze woning verkopen om dan nog een hypotheek te nemen (of de hypotheek van de kavel uit te breiden) om het huis te bouwen?
De kavel wordt verkocht door een makelaar welke ook aanbiedt om deze met woning te kopen. Dus de bouwvergunning is geen probleem.

Volgens deze bron: http://www.dv-vd.nl/news/1704/43/fiscal ... bouwkavel/ "moet er na de aankoop van een bouwkavel binnen 3 jaar een voor eigen bewoning bestemde woning op de kavel gebouwd zijn, conform de huidige fiscale regels". Lijkt me dat het wel mogelijk zou moeten zijn.
Hoe zouden jullie het aanpakken?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Eigen huis bouwen en huidige woning

Bericht door Rense »

Alleen de grond aankopen is geen optie, althans ik weet geen partijen die dit willen financieren.

Maar waarom zou je geen hypotheek kunnen krijgen voor de aankoop en nieuwbouw?
thewongandonly
Berichten: 10
Lid geworden op: za 22 dec, 2012 2:54 pm

Re: Eigen huis bouwen en huidige woning

Bericht door thewongandonly »

Ik heb even contact gehad telefonisch met de Rabobank, maar nog niet met een adviseur gesproken. Ik ga maandag bellen om te kijken of ik telefonisch een adviseur kan spreken, of anders een afspraak maken.

Zeg dat de kavel + nieuwbouw ca. Ôé¼650k zou kosten en we maar in totaal een bedrag van Ôé¼700k kunnen lenen, waarvan Ôé¼322k momenteel voor onze huidige woning, dan leek het me dat de bank niet nog eens Ôé¼650k zou financieren voor de kavel & nieuwbouw, als de huidige woning nog niet verkocht is. Dit werd door de hypotheek afdeling bevestigd. Er zijn natuurlijk toch risico's dat we de huidige woning niet (snel) verkocht krijgen, of anders met (veel) verlies.

Of hebben andere hier andere ervaringen?

EDIT: hier een ander situatie, maar wel een financiering van alleen de kavel: http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopi ... 11&t=13976
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Eigen huis bouwen en huidige woning

Bericht door webka »

Beiden woningen hoeven niet op inkomen te passen.
Kort door de bocht: de nieuwe financiering moet passen op inkomen, en voor de huidige woning geldt dat je een bepaalde periode ( 12-24 maanden) moet kunnen aantonen hiervan de lasten kan dragen. De terugkoppeling van de hypotheekafdeling is dus kolder.
Dus stel dat de maandlast van de huidige woning Ôé¼ 1000 per maand is, dan zal de bank vragen dat je 12-24k liquide hebt. Nu heb jij nog extra leencapaciteit over, dus daarmee kan het ook (deels) worden aangetoond.

Verder is het van belang of de huidige woning overwaarde heeft. Dus dat de getaxeerde waarde hoger is dan de uitstaande hypotheek, eventueel verrekenend met de bankspaarrekening. Bij een niet verkocht onderpand houden banken rekening met tegenvallende verkoopopbrengst. Dus stel de woning 325k waard, dan gaat de bank uit van een waarde tussen de 80-90%. Bij 90% heb je een theoretische onderwaarde 33k. Deze moet je dan ook vrij beschikbaar hebben, of hebben opgebouwd in de bankspaarrekening. Wanneer de woning 350-360k waard is dan is het risico van 2 onderpanden, met niet verkocht onderpand grotendeels ondervangen in jouw situatie.

Samengevat: Ga praten met een onhankelijk adviseur. Deze heeft meerdere aanbieders en kan dus kijken wat voor jou het meest passend is. Niet elke bank is zo star of heeft zwak geinformeerd personeel. Tevens hebben die in 9 van de 10 gevallen meer kennis en creativiteit dan een Rabo-adviseur.
thewongandonly
Berichten: 10
Lid geworden op: za 22 dec, 2012 2:54 pm

Re: Eigen huis bouwen en huidige woning

Bericht door thewongandonly »

Dank je voor je reactie!

Maar is het niet zo dat je met een Bankspaarhypotheek meer vastzit aan de hypotheekverstrekker (in ons geval de Rabobank) in vergelijking met bijv. een annuïteiten-variant?
Laatst gewijzigd door thewongandonly op zo 03 apr, 2016 4:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Eigen huis bouwen en huidige woning

Bericht door webka »

Nee, je kunt die fiscaal geruisloos meenemen naar elke andere geldverstrekker die banskpaarhypotheken aanbiedt.
Plaats reactie