hypotheek/hoofdelijk ontslag

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

hans55
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 05 feb, 2016 5:03 pm

hypotheek/hoofdelijk ontslag

Bericht door hans55 »

In 2007 ben ik gescheiden, mijn ex heb ik toen uitgekocht en ik ben met de kinderen blijven wonen. Er is toen verzuimd om een akte van verdeling te maken. Zij vraagt nu om hoofdelijk ontslag. Uit de papieren van de bank blijkt nu dat de hypotheek vorm (op dit moment volledig aflossingsvrij) (gedeeltelijk) moet worden aangepast (lineair of annuïteit). Ik heb nu een aantal vragen:
- Kan dat hoofdelijk ontslag met terugwerkende kracht, zo ja val ik dan ook onder de wet herziening fiscale behandeling van 1 jan 2013?
- Ben ik in deze situatie gebonden aan de huidige hypotheek verstrekker of kan ik ook een volledig nieuwe hypotheek bij een andere verstrekker
nemen, zonder boete rente bij de huidige?
- Een van de vragen van huidige verstrekker is wat de verdelingswaarde van de woning is, moet ik de toenmalige waarde of de huidige waarde
hanteren (WOZ??)
- Loopt de rente vast periode voor het aangepaste deel van de hypotheek synchroon met het nog bestaande aflossingsvrije deel, nu nog tot sept 2017)
- Is het rente percentage dan gelijk of worden het in feite 2 aparte hypotheken met eigen looptijd en eigen rentepercentage?