Huis van partner kopen.

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Pdh
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 06 jan, 2016 10:07 pm

Huis van partner kopen.

Bericht door Pdh »

Beste experts,

Graag zou ik onderstaande kwestie voorleggen:

Ik woon samen met mijn vriendin in haar appartement. Wij zijn, doordat zij bij mijn pensioenfonds is ingeschreven (dat accepteerde mijn pensioenfonds zonder samenlevingscontract oid), fiscale partners. Voor de rest ligt er niets op Wij willen nu het volgende doen:

- Nieuw huis kopen. Dit huis financieren we deels met eigen geld en deels met een nieuwe aan te vragen hypotheek.
- Deze nieuwe hypotheek zal bestaan uit een stuk aflossingsvrij met rente aftrek (obv rechten van het oude appartment) en een stuk annuitair
- Het appartement van mijn vriendin wil ik graag van haar kopen. Op deze manier kunnen we volgens mij boetevrij de hypotheek aflossen en kan ik dit huis kopen via eigen geld en een stukje hypotheek. Dit huis komt dan in box3.

Mijn vraag is nu of deze constructie werkt. Of:
- Zegt de bank dat dit feitelijk geen verkoop is van het appartement en er dus niet boetevrij afgelost mag worden? Ondanks dat we formeel niets geregeld hebben (de bank kent mij niet en bij de fiscus zijn we enkel fiscaal partner). Ze kunnen natuurlijk wel zien dat ik bij de GBA ingeschreven sta op het adres.
- Kunnen wij de 'aflossingsvrije rechten' meenemen naar ons nieuwe huis ondanks dat het appartement in mijn bezit blijft? Weliswaar in box3 als vermogen.

Nou ik hoop dat er mensen zijn die hier iets van af weten.

Thanks!!