Bankspaarhypotheek aflossen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Berghuisr
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 23 feb, 2014 3:56 pm

Bankspaarhypotheek aflossen

Bericht door Berghuisr »

Dag Allen,

ik ben Rene en graag zou ik jullie advies willen bij het volgende, ik heb een eigen woning die ik nu verhuur. Ik ben getrouwd en we wonen in het huis van mijn vrouw. We zijn overigens niet in gemeenschap van goederen getrouwd. Het blijft dus mijn huis cq kapitaal. Mijn huis verhuur ik onder de leegstandswet. Het aflossingsvrije deel heb ik inmiddels volledig afgelost, wat rest is nog een bankspaar hypotheek bij Aegon.

Het totale bedrag is E106.500 afgesloten eind 2007 tegen 5% rente 20 jaar vast. Ik heb dus geen hypotheekrente aftrek meer.

Na aflossen van het hypotheekvrije deel kan ik dit jaar nog E4750 aflossen. De volgende jaren kan ik 10% van de originele hypotheeksom (E19.500 per jaar aflossen).

Mijn vraag is wat is verstandig, kan ik beter het geld storten in de spaarhypotheek of zorgen dat ik de resterende hypotheeklast aflos tot wat ik na 20 jaar belastingvrij kan aflossen (E50.000) ? Of zelfs overleggen met de verstrekker of aflos tot het bedrag wat ik na 15 jaar al volledig (belastingvrij) mag aflossen (E32.000).

Mijn dank alvast voor jullie eventuele adviezen,

mvg Rene