Spaarsaldo banksparen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Springbok
Berichten: 18
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 9:26 am

Spaarsaldo banksparen

Bericht door Springbok »

Hoi allen,

Enige tijd geleden hebben wij voor een nieuwbouwhuis een nieuwe hypotheek afgesloten. Daarbij besloten om onder het overgangsrecht 50% als aflossingsvrij aan te merken obv onze huidige 100% bankspaarhypotheek.

Gegevens huidige hypotheek: 200.000 bankspaar
Nieuwe hypotheek: 150.000 aflossingsvrij + 150.000 nieuw deel annuitair

Nu heb ik een tweetal vragen.

Allereerst: hoe dien ik de rente op de nieuwe hypotheek te verwerken in de belastingaangifte? Op 31/12 kan het ÔÇô in theorie ÔÇô voorkomen dat de totale hypotheekschuld EUR 600.000 bedraagt, waarvan EUR 350.000 aflossingsvrij. Echter, de 150.000 aflossingsvrij van de nieuw hypotheek is een gevolg van de 200.000 bankspaar van ons nog niet verkochte huis. Levert dit problemen op, aangezien de rente aftrekbaar op aflossingsvrij enkel geldt tot max van 200.000?

Ten tweede een vraag over het spaarsaldo wat zal vrijkomen bij verkoop van onze huidige woning. Stel dat we uiteindelijk een uitbetaling uit de spaarhypotheek hebben van 10.000 euro. Hiervan kan ik de makelaarkosten van de verkoop van de woning aftrekken en over het restant zal ik belasting moeten afdragen.

Een rekenvoorbeeld leidt dan tot:
EUR 2.000 makelaarskosten = EUR 8.000 winst * 50% belasting is EUR 4.000 over na makelaarkosten en belasting
EUR 4.000 makelaarskosten = EUR 6.000 winst * 50% belasting is EUR 3.000 over na makelaarkosten en belasting

Nu gaat het mij niet om de details op welke manier belasting te betalen, etc, maar puur over het voorbeeld dat extra makelaarkosten van 2.000 een kleinere netto impact hebben onderaan de streep?

Alvast hartelijk dank voor jullie expertise! :mrgreen: