Hypotheek inkopen.

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Hondavtrsp1
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 02 dec, 2015 11:04 am

Hypotheek inkopen.

Bericht door Hondavtrsp1 »

Hallo

Aller eerst wil ik graag even mededelen dat ik geen verstand heb van hypotheken en in een situatie zit waar ik graag een advies op wil hebben van anderen. Het is namelijk zo, ik heb 3 jaar geleden een relatie gekregen met mijn vriend die een Eigen huis bezit (waarde 160.000 euro). Ik heb 1,5 jaar geleden mijn eigen koopwoning verkocht met 13.000 euro restschuld helaas :(.

Nu het volgende:

Mijn vriend wil graag de bestaande zaak van zijn vader overnemen. Maar hij moet hier natuurlijk geld voor betalen.
Nu hebben we via internet opgevraagd hoeveel hij kan en lenen en dat is max 14.000 euro. Ik kan bij die zelfde bank 39.000 lenen (incl schuld). Dus samen zouden we (39.000-13.000 + 14.000) 40.000 euro kunnen lenen. Nu is er een man (goede kennis) die zich bereid heeft gevonden om deze zaak voor max 10 jaar mee over te nemen, en wil daar het zelfde bedrag inleggen als wij met z'n 2e kunnen lenen.
Dus 40.000 x 2 = 80.000 euro.

Nu heb ik het advies gekregen om zelf GEEN lening af te sluiten voor deze zaak, maar om mezelf bij mijn vriend in te kopen in zijn huis.
Dit geeft voor mij de zekerheid dat ik niet zomaar op straat zou komen te staan mocht het fout gaan, en dan heb ik iets meer vastigheid.

Alleen nu is mijn vraag; kan dit zomaar? Ik zou de helft van de woning verhypotheken en een hypotheek opnemen van 80.000 euro. Is het dan zo dat mijn vriend deze 80.000 euro op zijn rekening krijgt waarmee hij zichzelf in de zaak kan in kopen of moet hij deze 80.000 investeren in zijn huidige hyptoheek waarbij zijn eigen hypotheek met de helft goedkoper word?

Of moeten wij samen een nieuwe hypotheek aangaan, waarbij zijn lasten minder worden maar waarbij hij wel een hogere lening bij een geldverstrekker kan krijgen?

Ik hoop dat iemand een idee heeft hoe we dit in ons het geval het gunstigste kunnen oplossen waarbij we er natuurlijk ook het beste fincancieel uit komen.....