Bankspaar inleggen of hypotheek aflossen?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

brutetyphoon
Berichten: 14
Lid geworden op: za 21 nov, 2015 12:54 pm

Bankspaar inleggen of hypotheek aflossen?

Bericht door brutetyphoon »

Ik had bedacht dat ik mijn bankspaar hypotheek in een keer zou willen aflossen omdat spaargeld niets oplevert en eigenlijk alleen maar geld kost. Nadat ik bij de bank de boete had opgevraagd hebben zie ik hier toch maar vanaf, en ben gaan nadenken over een alternatief.
De hypotheek heb ik 6 jaar geleden afgesloten met een looptijd van 20 jaar en een rente vaste periode van 10 jaar. 10% per jaar aflossen is ook nog een optie maar als ik het goed begrijp betaal ik dan de komende 4 jaar alleen maar iets minder aflossing betaal maar nog steeds de rente over het oorspronkelijke geleende bedrag.
Dan blijft er volgens mij nog maar een oplossing over, extra storten op de gekoppelde bankspaar rekening.
De gedachten gang is als volgt:
Maximaal storten op de bankspaar rekening met een hoge rente gedurende de komende 4 jaar, om vervolgens zonder boete de rest over 4 jaar in een keer af te lossen.
Voordelen
1. Ik behoud gedurende de resterende 4 jaar de volledige rente aftrek
2. Ik bouw versneld en met een hogere rente meer kapitaal op op mijn bankspaarrekening
3. Ik betaal geen boete
4. Ik bouw mijn spaargeld af waardoor ik minder geld kwijt ben aan vermogens rendement heffing
Uiteindelijk zie ik maar 1 nadeel en dat is dat ik de komende 4 jaar gewoon dezelfde rente blijf betalen als voorheen.
De bank gaat nu voor mij uitrekenen hoeveel ik maximaal kan inleggen rekening houdend met de bandbreedte.
Vragen die overblijven.
1.Stel dat ik gebruik maak van de maximale inleg dit jaar, hoeveel mag ik dan in januari van volgend jaar storten en de 2 jaren daarop.
2.Is dit inderdaad de slimste oplossing voor mij of een slecht plan