Vragen m.b.t. huidige hypotheek bij kopen ander huis

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Dodo81
Berichten: 1
Lid geworden op: do 15 okt, 2015 10:56 pm

Vragen m.b.t. huidige hypotheek bij kopen ander huis

Bericht door Dodo81 »

Beste forumleden,

Ik heb enkele vragen met betrekking op de volgende situatie.
We wonen al 7 jaar in een woning welke we toen -nog voor de crisis- kochten voor een 185k k.k.
In totaal zit er een N.H.G hypotheek op van 130K met een 70K lening van onze (schoon)vader, totaal 200k. Er is (nog) niet afgelost op de aflossingsvrije hypotheken.
Vormen:
95k aflossingsvrij hypotheekverstrekker
35k spaarhypotheek hypotheekverstrekker met polis (bij overlijden = afgelost, na looptijd = afgelost)
70k aflossingsvrij (schoon)vader

Stel we gaan een andere woning kopen en de huidige verkopen.
Laten we uitgaan van een nieuwbouw woning waarbij we extra moeten lenen en misschien niet gelijk in kunnen.

Hoe zit het met de onderhandse lening van paps:
1. Heeft deze invloed op de maximale te kunnen lenen hypotheek? (toen niet, maar nu wel?)
2. Kan deze in de huidige vorm doorgaan en fiscaal aftrekbaar blijven naar de nieuwe woning?
3. Met de lening van paps staat de huidige woning nu ''onderwater'', maar als je die weg laat niet. Hoe wordt dat beoordeeld?

En hoe zit het met de hypotheken:
4. Mogen we de huidige aflossingsvrije hypotheek van 95k (5,2%) oversluiten met behoud voorwaarden en vorm met een lagere rente, of gaat dat niet zo makkelijk? Kan dit zonder boete?
5. Wat is verstandig en zijn de mogelijkheden m.b.t. de huidige Spaarhypotheek (5,2%) incl.polis bij het kopen van een nieuw huis?
6. Kunnen we N.H.G. behouden? En heeft de onderhandse lening hier eventueel een gunstige invloed op?

Het spijt me als sommige vragen voor de hand liggende antwoorden hebben, maar in de context van de gehele situatie heb ik ze toch maar erbij gezet. En soms denk je het zelf te weten, maar zit je er naast.

Hartelijk dank!

Met vriendelijk groeten,
Dodo