2e hypotheek waarvan 1 op winkelpand

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Joost1981
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 04 okt, 2015 9:52 pm

2e hypotheek waarvan 1 op winkelpand

Bericht door Joost1981 »

Graag leg ik het volgende voor:
Momenteel woon ik in een woon/winkelpand, met een bestemming gemengde doeleinden -waaronder dus winkel- voor de begane grond. Het hele pand wordt nu bewoond, bg inkluis. Het betreft een A-locatie voor winkels in het centrum van Amsterdam. Deze ruimte verhuren tbv winkel is dan ook geen probleem en zal -als ik kijk naar de huurprijzen in de straat- de hypotheeklasten ruim dekken.

Ik heb inmiddels een andere woning op het oog en kan deze niet financieren obv toetsingsregels bij banken. Althans niet icm met de hypotheek welke rust op het woon/winkelpand. Toch zou ik erg graag het woon/winkelpand aanhouden vanwege de genoemde opbrengst uit huur.

Mijn vraag: stel ik vind een huurder, kan ik met een winkelcontract van bijvoorbeeld 5 jaar naar een bank gaan met het verzoek mij een nieuwe hypotheek te verstrekken, waarbij ze de inkomenstoets sec over de nieuwe hypotheekaanvraag beoordelen? Ze lopen immers minder risico met de hypotheek op winkelpand omdat er een winkelhuur uit voort komt welke de lasten meer dan dekt is mijn redenering, ook huurbescherming is niet aan de orde, tot slot weet een bank met locatie speciefieke kennis dat hier verhuren geen probleem zal zijn. En zou het nog helpen dat de hypotheek op het winkelpand lager ligt dan taxatiewaarde?


Uiteraard zal ik op termijn naar een tussenpersoon stappen om dit verder uit te zoeken. Voor nu ben ik erg geinteresseerd in een preadvies.

Met vriendelijke groet,

Joost